Autódoki: Költséghatékonykodás...

 

Autódoki: Költséghatékonykodás...

Egy kis infó a költségcsökkentő és kímélő lehetőségekről az autózásban. Mint például, hogyan spóroljunk az olajjal miközben óvjuk az autónkat is.
Mindez egy igazi szakértőtől a debreceni Evo Car vezetőjétől , aki az autós témában nem egy mai darab, hanem mondhatnánk, hogy egy dörzsölt öreg rája. Így hát hallgassunk rája!
Megosztja tapasztalatait, ötleteit, praktikumait és előkap valamit nekünk a több tíz év rutinból. Amolyan autós nyelven. Úgyhogy laikusok, kössék fel a nadrágjukat! Mert ez a cikk megköveteli, hogy minimálisan képben legyünk autós témában!

Költségcsökkentő és kímélő lehetőségek az autózásban.  

Első a Motorolaj kiválasztása. A motorolaj kiválasztása, helyes kiválasztása, igen egyszerű, de sokan mellényúlnak.
Alapnak kell tekinteni, amit az adott gyártó előirt az autónkhoz, ezt ellenőrizhetjük az eredeti gépkönyvben vagy az interneten is fellelhető olaj forgalmazok által közzé tett mennyiségi és minőségi adatok alapján.
De a lényeg konkrét példán keresztül a legtisztább. Adott egy Suzuki Swift 1,3 benzines járgány, gyári adat: 10w40 szintetikus vagy rész (fél) szintetikus. Ezzel a motorolajjal a gépünk nem fogyaszt egy gramm olajat sem. Örölünk. De bátrak leszünk, vagy divatosak akarunk lenni és belerakunk 5w30 olajat.
1000 km 1 liter olajfogyasztás. Egyrészt 5-10 ezer forinttal többet fizettünk érte már olajcserekor. Ha feltételezzük, hogy tízezrenként olajcsere, akkor legalább 25 ezer bukóban vagyunk. Na lehet spórolni az olajjal?

 

 

Másik véglet Passat 2006 1,9 PdTdi gyári olaj 5w30. „Spóroljunk!” kiállt ránk az asszony, tegyünk bele 10w40 olajat. Azonnal nem jelentkezik semmiféle negatív hatás. De 50-100 ezer kilométer megtétele után a motorban a csapágyazásak megsínylik, ezt a kis apróságot, amit a sűrűbb olaj okoz.
 A korszerű dízel motoroknál 80-100 szoros nyomás van a régi technikákhoz képest Golf II 1,6d vs. Passat 2006. Hajtókar csapágyazása főtengely csapágyazása hengerfej összes mozgó alkatrésze mindmegette…. 300-400 ezer mínusz, de az olajon spóroltunk.

Turbó. Ezt nem bírom kihagyni: turbó. A turbó egyszerű jószág egy tengely egy házban a 2 végén egy-egy propeller. Egyik oldal szív a másik fúj.  Eddig sima minden, de kell neki egy kis olaj amit ’mindégminden’ körülmények között meg kell kapnia. Minden körülmények között – és ez már nem szokott működni mindég.
 A turbó az pörög, akár 100000 percenként. Olaj nélkül viszont Mi pörgünk, míg megkeressük az új turbó árát, ami 100 – 300 ezer forint között mozog.
 És ez még semmi! Gyakran az új turbó felrakása után elfelejtik az olajzó csatornákat, csöveket kitakarítani, ami újra nullás turbót csinál nekünk akár 500 km alatt is.
Ha egy autónak 20000 km a szerviz intervalluma NE menjünk fos olajjal 40.000 km-t, legalább az olajat és a olajszüröt cseréljük önös érdekből. Sajnos az autógyárak kissé alul méretezik az olajzó csöveket 5-6 mm olajcsövön, ha az olaj kokszolódik, bányász taknyosodik, akkor hamar eltömődhet ez a kis furat és akkor és akkor…  De inkább nem is folytatom.

    

 

Teteje