Az első elektronikus személyazonosító

elektronikus személyazonosító
 

Az első elektronikus személyazonosító

Átadták az első új típusú, elektronikus személyazonosító igazolványt hétfőn Budapesten. Az okmányt elektronikus aláírásra is lehet használni, valamint az a TAJ-kártya és az adóazonosító igazolvány funkcióit is ellátja. Az új okmányt először január 4-én lehetett igényelni.

Öt munkanap alatt 39 204 új személyi igazolványt igényeltek az ügyfelek, ebből 6900 esetben érvényes igazolványt cseréltek le újra. Az új okmányok 94 százalékát chippel látták el (a 65 év felettiek kérhetik az új igazolványt chip nélkül), az összes igényelt kártya 70 százaléka tartalmaz ujjnyomatot és 19 százaléka elektronikus aláírást. Az új okmány szűk hét hónap alatt készült el, ez "világrekord", sehol nem készítettek ilyen rövid idő alatt ilyen komoly biztonsági funkciókkal rendelkező okmányt.

A kártya elkészítését a Belügyminisztérium fogta össze, a munkában részt vett a KEK KH mellett a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat, a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt., az Idomsoft Zrt., az ANY Biztonsági Nyomda Zrt. és a Pénzjegynyomda Zrt., a 3400 ügyintéző képzésében pedig a Miniszterelnökség vállalt szerepet. Az új okmányról leolvashatók a jelenlegi személyi igazolványon látható adatok is, de emellett olyan magas biztonságú tárolóelemet (chipet) építettek bele, amely nyilvántartja a személyazonosító adatokat, az emberek döntésétől függően ujjnyomatukat (ezt 12 éven aluliak nem kérhetik), az elektronikus aláírás létrehozásához szükséges adatokat, továbbá a társadalombiztosítási és az adóazonosítási jelet is.

A chip bővíthető további ügyintézéshez szükséges adatokkal, keddtől pedig már használhatók az új személyi igazolványhoz kötött funkciók, mint például az okmányérvényességi szolgáltatás, az ügyfélkapunyitást lehetővé tevő szolgáltatás, a személyazonosság ellenőrzése rendőri intézkedés esetén, illetve a repülőtéri zsilipkapu használata határátlépés esetén.

A kártya képes arra, hogy a chipből az intézmény vagy szervezet kiolvashassa az állampolgár azon személyes adatát - TAJ- vagy adóazonosító jelét - amely szükséges az ügyintézéshez. 
16 biztonsági elemmel védik, a többi között Braille-írással, transzparens hologrammal, biztonsági alnyomattal, változó lézerképpel, lézergravírozott okmányszámmal, metallizált hologrammal, optikailag változó tulajdonságú ábrával és kétdimenziós vonalkóddal (QR-kóddal). Az új okmányok érvényességi ideje a korábbi 10 év helyett 6 év, a 18 év alattiaknál 3 év.

 

Forrás: profitline.hu

Teteje