Az uniós állampolgárokat megillető fogyasztói jogokról

Európai Bizottság
 

Az uniós állampolgárokat megillető fogyasztói jogokról

Tudta-e Ön, hogy a tagállamok közötti kereskedelmet megkönnyítendő az Európai Uniónak közös fogyasztóvédelmi szabályozása van? Tudja-e, hogy az interneten mindennapos a külföldről történő vásárlás? Tudta-e, hogy van egy fórum, ahova fordulhat a panaszával?

Az Európai Unió egy különböző jogi hagyományú országokból álló, azonban mára már belső határok nélküli egységes – többek között gazdasági – térség, amely azt jelenti, hogy egy adott tagállamban letelepedett vállalkozás – az uniós jogharmonizáció eredményeképpen lényegében saját országához hasonló jogi keretek között – bármely másik tagországban végezhet kereskedelmi és gazdasági tevékenységet. A belső határok nélküli Európa lehetővé teszi számunkra, hogy lakóhelyünktől eltérő más tagállamban nyújtott szolgáltatásokat vegyünk igénybe, illetve más tagországban árusított termékeket vásároljunk meg. Az internetes vásárlás elterjedésével már nem is szükséges külföldre mennünk, hogy külföldről vásároljunk. Sőt, olyan is előfordul, hogy magyar nyelvű honlap révén nem is vesszük észre, hogy nem magyarországi cégtől vettünk meg egy terméket. A vásárlás egyébként általában zökkenőmentesen zajlik, ritkán azonban előfordul, hogy problémák merülnek fel: késedelmes szállítás, félrevezető reklám, előre nem látott költségek.

Az Európai Bizottság egy hálózatot működtet az ilyen esetek megoldására. Az Európai Fogyasztói Központ fontos feladata a fogyasztók hasznos tudnivalókkal és információkkal történő tájékoztatása az egyes kereskedelmi és szolgáltatási szektorok fogyasztóvédelmi aspektusairól.

Az Európai Unió szabályozásai értelmében a vásárlónak joga van, többek között
• 14 napon belül elállni a vásárlási szándékától
• Pontos tájékoztatást kapni a termékről, az árról és a szállítás költségeiről
• Térítésmentesen és anyanyelvén fordulni egy fórumhoz a problémájával. Az Európai Unió valamennyi tagállamában – így Magyarországon is –, valamint Izlandon és Norvégiában működnek a nemzeti Európai Fogyasztói Központok (European Consumer Centre, rövidítve: ECC), amelyek együtt alkotják az Európai Fogyasztói Központok Hálózatát (ECC-NET). A magyar honlap címe: efk.hu
• Online panaszbejelentő lapot kitölteni a fenti honlapon.

A légi utasok védelmére is létezik uniós rendelet, panasszal a fenti központhoz lehet fordulni. A honlapon általános tippekkel és jó tanácsokkal is ellátnak minket, még egy játékos totó segítségével is bővíthetjük tudásunkat.

Az Európai Unió fontos aspektusa a közös piac. Az országok közötti kereskedelmet nagyban megkönnyíti a vámmentességen túl az, hogy nem kell 28 különböző ország szabályozásához igazodni, például a fogyasztóvédelem terén.

Teteje