Fogászat – szívvel, lélekkel

 

Fogászat – szívvel, lélekkel

Egy kutatás szerint átlagosan minden tízedik embert pánikszerű félelem fog el a fogorvosi vizsgálat és kezelések gondolatától, és addig húzzák-halasztják a dolgot, ameddig csak lehetséges. A félelem sokakban olyan erős, hogy rosszabbnak érzik a fogfájásnál is. A félelem gyökere többnyire még a gyerekkorból ered, forrása valamilyen negatív élmény. Egy bizonyos fokú félelem vagy izgatottság teljesen természetes fogászati kezelések előtt. Baj csak akkor van, ha ezek az érzések beteges fóbiává növik ki magukat.

Sokan kiszolgáltatottnak érzik magukat, félnek a fájdalomtól. A legrosszabb, ha a páciens nincs tisztában azzal, hogy pontosan, mi is zajlik a kezelés alatt. Ezért sokan inkább el se mennek a fogorvoshoz.

A tévhitek eloszlatásáról és a félelem leküzdéséről segítségül hívtuk Dr. Becsky Áront, Debrecen egyik kedvenc fogorvosát.

Gyerekkoromból én is – ahogy sok sorstársam – rendelkezem rossz élményekkel a fogászati ellátásról. Mit gondol, miből eredhetnek ezek?

Véleményem szerint – és ezt tapasztalatból mondom – a betegek két dologtól félnek: a kiszolgáltatottságtól és a fájdalomtól. Kezdjük az utóbbival: a mai fogászatban a fájdalom már-már műhibának tekinthető. Olyan professzionális eszközök állnak rendelkezésünkre, amelyek révén még a gyulladásos, legfájdalmasabb megbetegedéseknél is minimalizálni tudjuk a kellemetlen érzéseket. A fogászati beavatkozásokban, az implantációban és még a szájsebészeti műtéteknél elvégzett munkafolyamatok során is kikapcsolható a fájdalom. A helyi érzéstelenítők különböző típusai, a beadási módok mind segítenek abban, hogy a betegek legközelebb már ne csak rossz emlékeket őrizzenek rólunk.

És mi a helyzet a kiszolgáltatottsággal? Én sokszor éreztem azt, hogy a fogorvos mit sem törődik az én gátlásaimmal és azzal, hogy remegve ülök a székébe…

A legfontosabb: a görcsök feloldása megfelelő kommunikáció által. Ha tudatjuk betegekkel, mi fog velük történni, hogy ez vagy az a folyamat fájdalommal fog járni, akkor Hozzánk is nagyobb bizalommal fognak fordulni. Meg kell találni a megfelelő hangnemet – ha a helyzet engedi, viccelődni sem árt néha, ez is emberibbé teheti a sokaknak rideg fogorvost – mindenki más kommunikációt igényel, sokszor egy olyan apró gesztus is sokat segíthet a páciens feszültségének és szorongásának oldásában, amilyen a kézfogás. A kezelési tervek korrekt ismertetése, az őszinte hangnem rendkívül fontos. A betegek értékelik, sőt elvárják az őszinteséget. Az ennek való megfelelés a szakma egyik legnagyobb kihívása, ami nélkül nem lehetünk igazán sikeresek

Ha már itt tartunk, kíváncsi lennék, mit tart a legnagyobb szakmai sikerednek?

Azt, hogy szeretnek a betegeink. És ehhez nem elég a felkészültség, ez a velük való emberséges kommunikáció nélkül nem lehetséges.

Egy ilyen rendelőben bárki nyugodt szívvel ülhet be a fogorvosi székbe, biztos lehet benne, hogy dr. Becsky Áronnál a legjobb kezekben van.

A cikk partnere: