Govinda 3. rész

 

Govinda 3. rész

Kedves Olvasóink! Csató Péterrel – mostani nevén Nitai - , az egykori frontemberrel, a debreceni Govinda étterem Krishna tudatú vezetőjével ültünk le beszélgetni és arra kértük, hogy mutassa be munkáját és önmagát a Debrecen-portal.hu olvasóinak.

Harmadik rész.

Azért mindenkiben felmerül a kérdés, hogy hogyan jön össze a kapitalista üzleti gondolkodás a Krisnatudattal?

Az az alapelv, hogy mindenki lehet kapcsolatban Istennel, akármilyen gondolkodása van, akármilyen természete van, akármihez vonzódik, Isten megadja a lehetőséget, hogy kapcsolódjon vele. Mert érti, hogy mindenkinek szüksége van rá. Tehát nem tudunk visszamenni Istenhez, anélkül, hogy ne kezdenénk kapcsolatot építeni vele. És ő érti, hogy azon keresztül tud kapcsolatba lépni velünk, amilyenek vagyunk.

Ezért ez egy elv, hogy mindenki a természetének megfelelően végezze a munkáját. Ebből az elvből lett később a kasztrendszer, csak az már egy degradálódás, mert születések szerint csoportosítják az embert. Mindenkinek van tehát egy Varnája, varna-ashrama, ami azt jelenti, hogy a természeted szerinti kötelességet végzed, az ashrama pedig hogy milyen társadalmi helyzetben élsz.  Magyarul családos vagy, egyedül álló, stb. így vannak emberek, akik vonzódnak a pénzhez és értenek a pénzhez. És szükség van olyan emberekre, akik értenek a pénzhez. Valójában az ilyen gazdaság nem is működne ilyen emberek nélkül, az ilyen embereknek tehát helyük van a világban. És az a kérdés, hogy akkor ők hogyan tudnak kapcsolódni Istenhez.

Az első varna a Brahmanák, a tanítók csoportja, akik istennek a tudományát értik. Nem a papok vagy a mai pedagógusok, hanem ők a társadalom feje. A másik csoport a vezetők, akik a tanítókkal összhangban irányítanak. Ez a mai társadalomban is megvan, ők ülnek a parlamentben, csak a felső réteg, az istentudatos réteg irányítása hiányzik. Utána jönnek a kereskedők – ők a kapitalisták, most ők vannak uralmon. Ebben a világban tehát hiányoznak a Bráhmanák, és a kereskedők, a pénzemberek vannak a tetején. Ezután pedig a kétkezi munkások vannak, de nem csak akik a kezükkel, fizikai munkát csinálnak, hanem például idetartozik a titkárnő is, vagy egy zenész, a művészek. Ezek tehát úgy épülnek fel, hogy egymást szolgálják. Ha érti mindenki, hogy a Brahmanákat követni kell, akkor a vezetők irányítják az országot úgy, hogy mindenki az istentudat felé menjen. A lényeg, hogy a természetének megfelelően van mindenki lefoglalva, természetüknek megfelelő munka alapján sorolódva a társadalom négy csoportjába. És akkor vannak a kaszton kívüliek, a nem civilizált emberek, ami azt jelenti, hogy nem követik ezeket az elveket, isten elveit. Ilyen a mai társadalom itt.

Ezért van az, hogy bárki le tudja foglalni a természetét Krisnatudatba úgy, hogy kapcsolódik ahhoz a rendszerhez úgy, hogy ha szeret valamit csinálni, akkor vagy a munka eredményét ajánlja fel Krisnának, van erre egy szervezet, vagy a szolgálatát adja, mint ahogy én fenntartom ezt az éttermet, és kiveszek annyi pénzt, hogy megéljek, és nem halmozok fel. És ez egyszerűbb, mint ha dolgoznék és fizetést vennék ki, majd adományoznék, mert így az elmének egyszerűbb. Mert ha az enyém valami, akkor az elme könnyebben beleragad, hiszen ragaszkodás ébred. De ha ki sem veszed, sőt tudod, hogy nem a felhalmozásért csinálod, akkor nem ébred ragaszkodás.

Ez a tudat, a Krisna tudat, amikor próbálod az értelmedet úgy formálni, hogy összekapcsold a legfelsőbbel. Ezt jelenti a yoga, összekapcsolódás a legfelsőbbel. A Krisna tudat tehát a bakhti jóga, a szeretet jógája.

Nagyon egyszerűek ezek az elvek, tehát mindenki meg tudja találni a helyét. Aki pedig nem, azzal csak az a dolgunk, hogy lefoglaljuk. Vagy úgy, hogy segítséget kérünk tőlük, vagy úgy, hogy elfogadjuk a munkájukat, még akkor is ha pénzt adunk érte.

Hogy alakult a jelenlegi Govinda csapat?

A gyülekezet harminc-harmincöt ember, az étteremben öten vagyunk. Azokat számítjuk, akik tényleg gyakorolnak komolyan, akarnak lelki tanítómestert elfogadni és minden nap két órán keresztül éneklik a mantrát. Ezét nem vagyunk sokan, mert az emberek általában gyors eredményt akarnak és olcsón, és ez az út nem olcsó.

Itt az étteremben öten vagyunk, de mennek is meg jönnek is az emberek, az alapján, hogy elégedettek-e vagy nem. Itt a pszichológia működik, hiszen attól függ, hogy mennyire jól végzed a dolgodat. De mindannyian követünk el hibákat, még a szolgálatban is. Ha például valaki sértő a többi baktára, akkor visszavesszük tőle a lehetőséget.

Arra képezzük egymást, hogy tárjuk fel az elménket, inkább mondjuk el. Az alapelv, hogy ne okozzunk másnak nehézséget. Mert hiába vagyunk Krisnások és lelki gyakorlók, ez mindenkiben benne van, az anyatejjel együtt jött és nem múlik olyan könnyen el. Ilyen, amikor például valaki kritizál egy másik személyt a háta mögött, hogy mondjuk „ezt én nem így csináltam volna”. Ezt Krisna nem szereti, mert neki mindenki egyforma. Mert miért nem törődsz a saját dolgoddal vagy miért nem segítesz neki. És ezek mindenkiben ott vannak akaratlanul is, és ezért változhat a létszám.

Az tud sokáig Krisnás maradni, aki folyamatosan használja az eszét, és kontrollálja magát, szabályok szerint él, min t a jógik, akik nem esznek se túl sokat se túl keveset, nem alszanak se túl sokat se túl keveset, semmit nem lehet mértéktelenül. Még nemi életet is lehet élni, de csak gyermeknemzés céljából. És ha ezt nem tudod csinálni, nem kapsz annyi intelligenciát, hogy megértsd, hogy miről van szó. És amikor nem érted, hogy miről van szó, nem lesz annyira vonzó, mint amikor érted. Ezért nincs sok Krisnás és a sok a forgás közöttünk, mert sokan nem értik meg és így nem lesznek elégedettek. 

A cikk partnere: 

Teteje