Interjú - AIRPORT-Debrecen

 

Interjú - AIRPORT-Debrecen

A pár héttel ezelőtt indult WizzAir járatok kapcsán készítettünk interjút Meleghegyi J. Tamással, az AIRPORT-Debrecen Ügyvezető Igazgatójával.
Érdeklődtünk a reptér jelenlegi helyzetéről, a már megtörtént fejlesztésekről és a tervekről a jövőt illetően, hogy milyen pozitív elvárással vannak a járatok elindításával?
Ő hogy látja, milyen pozitív előrelépést jelenthet Debrecen városának turisztikai és gazdasági fellendülésében?

Mit várnak a WizzAir-től?

Először is azt szeretném, hogy ne használjuk velük kapcsolatban a „fapados” kifejezést, mert degradálónak érzem.
A WizzAir nemrég vett át egy vadonatúj repülőgépet, és a többi gépe is legalább olyan színvonalú, mint a Lufthansa, vagy a British Airways által üzemeltetett repülőgépek. Az ülések ugyanúgy bőrből vannak, ugyanolyan szélesek, egy sorban ugyanúgy 6 ülés van, így hát semmi okunk, hogy fapados elnevezéssel emlegessük őket. Az utasoknak az árért nagyon jó szolgáltatást nyújtanak, a járatok pontosan indulnak és érkeznek, és az utasok egyszerűen és gyorsa juthatnak el úti céljukhoz. Ma reggel például indultak utasok kerékpárokkal, akik Angliában akarnak kerékpározni.
Most, hogy az együttműködésünk elkezdődött a WizzAir-rel, számításaim szerint egy nagyon jó üzleti kapcsolat alakulhat ki köztünk.
Wizzair több mint 70 városba közlekedik. Csak az összehasonlítás kedvéért: a MALÉV 66 év után 40 városba indított járatokat. A Wizzair egy jelentős légitársaság.

A járat indulásával az is említésre méltó, hogy szinte a világ bármely pontja elérhető Debrecenből. Londonba már közlekedik járatunk, aztán indul Milánóba is a menetrend szerinti járat és Eindhovenbe is közvetlenül utazhatnak majd az emberek. Ha ehhez hozzátesszük, az európai gyors vasút hálózatot, akkor láthatjuk, hogy Európa nagy része igen gyorsan és könnyen elérhető Debrecenből.
Londonból Párizsba 2 óra alatt ér át a vonat. Milánó központi repterére érkezik a Debrecenből felszálló WizzAir járat, ahonnan közvetlenül továbbutazhatnak a
Világ szinte bármely pontjára! A debreceni egyetemre több mint 70 országból iratkoztak be diákok, akik mostantól, Milánón keresztül egyetlen átszállással hazajuthatnak. Ez nagy könnyebbség lehet ahhoz képest, hogy eddig fel kellett jutniuk Budapestre, ott kijutni Ferihegyre, és onnan még további átszállással tudtak csak hazarepülni.
A helyi repülőtér előnyét reményeink szerint szívesen kipróbálják majd a külföldi diákok családtagjai és barátai is, akik, reméljük, ellátogatnak majd Debrecen éttermeibe, kávézóiba, kiállításaira, nevezetességeihez is.

A debreceni repülőtér egy regionális reptér, aminek más funkciói vannak, más fajta szolgáltatást kell tudni nyújtania, mint egy ország központi repülőterének.
Áruszállítás, logisztikai szolgáltatás, utas kiszolgálás, élő állat fuvarozás, más, egyéb iparági szolgáltatások összessége, amibe a vasúti, a közúti fuvarozás ugyanúgy beletartozik, mint a légi árufuvarozás, hiszen az optimális multi-modalitás, inter-modalitás, mint logisztikai megoldások, a repülőterek köré szerveződnek. Ezeknek a különféle szolgáltatásoknak az egyike azamit a Debreceni repülőtér szeretne a jövőben végezni, mint regionális repülőtér. A regionális reptereknek az a feladata, hogy ezekben a szolgáltatási fajtákban azt a régiót szolgálja ki ahol vannak. Tehát mi nem akarunk versenyezni egyik nagy reptérrel sem.
Hogy szemléltethessem, képzeljék el a Debreceni Városházát és az Országházat. Küllemében is van különbség egy központi, fővárosi repülőtér és egy regionális repülőtér között. Az itteni Városháza gyönyörű, az Országház is gyönyörű, csak másképp. Ott egy hatalmas díszlépcsőn lehet bemenni, és úgy félóra kell mire az ember, feljut a Kupola terembe. Itt mi nem akarunk dísz lépcsőt csinálni, ahogy a Debreceni Polgármesteri Hivatalban sincs. Ahogy bemennek a Polgármester Úrnak és a Helyettesének is ott van az irodája, jobbra és balra.
A regionális reptér ugyanilyen, a funkció a fontos, nem a látvány. Az a fontos, hogy a régióban élő emberek, szakemberek, turisták, lakosok, és az ideérkezők gyorsan, nagyon jó szolgáltatást kapjanak. Olcsóbban, praktikusabban szolgáljuk ki az utasokat, és csak azt adjuk, amire szükségük van.
Ezen a reptéren nem lesz nagy Tax free shop és biztos, hogy az utasok meg fogják kapni azt az üdítőt és azt a szendvicset, amire szükségük van, olyan áron, amit meg tudnak fizetni. Európában nagyon sok regionális reptér van, Linz, Graz amelyek jóval kisebbek, mint a bécsi repülőtér, de minden nap van kapcsolatuk más repterekkel, és a fővárosival is.
Ugyan ez utóbbi nálunk sajnos nem nagyon működne. Nem azért mert nem szeretnénk Debrecent összekötni a fővárossal, hanem mert semmi értelme, ugyanis a távolságuk pont egy olyan határon van, hogy az autópályán Budapest nagyon könnyen elérhető. Olyan két, két és fél óra, ami ha repülővel tennénk meg olyan 25 perc repülési idő lenne, de mire ott kijut az ember a repülőtérről, és bejut a városba, az tovább tart, mint autóval lemenni. Tehát nem azért nincs belső légi közlekedése az országnak, mert nem érné meg, hanem mert Ferihegynek nincs megoldva a gyors elérhetősége Budapesttel...

 

Folytatjuk...

Teteje