A kezdők hét leckéje

 

A kezdők hét leckéje

Több száz startup cég indul útjára minden évben, azonban százból nagyjából ötről mondható el, hogy sikeres lesz. A befektetőknek érdemes alaposan átgondolniuk, hogy melyik startup cégbe teszik a pénzüket. Hét tanáccsal „lepjük” most meg az induló vállalkozásokat.

Egy startup természetesen sosem rizikómentes, extrém kockázatos. Főként, mert a vállalkozások exponenciális növekedést szeretnének elérni, óriási kockázatot vállalva ezzel.

Íme egy sor „lecke” a kezdők számára:

 - Statisztikák kimutatták, hogy az induló startupok 95%-a az ötödik évét sem éri meg, amelyiknek mégis sikerülne, az sem biztos, hogy sikeres lesz. A felmerülő kockázatok azonban csökkenthetők. A startupok eleinte izgalmasnak tűnnek, ezért tartják befektetésre érdemesnek a vállalkozók, de meg tudni különböztetni őket.

- Legyen jó a sales és a marketing csapat! Nagyon sokat nyom a latba, hogyha az alapítók már ismerik a piacot, mert vezettek már céget. A legtöbb startup cég jellemzően azon bukik el, hogy nem tudja eladni a termékeit, éppen ezért fontos, hogy az alapító csapat értsen valamennyire a saleshez és a marketinghez.

- Ahhoz, hogy egy startup cég sikeres legyen, három pillérre van szükség: csapat, termék és ügyfél. Fontos, hogy egy termékért fizetnek az ügyfelek, akkor a termék értelmes, hasznos, működőképes az előállító és az eladó csapat is.

- Ha ezekkel a „képességekkel” rendelkezünk, akkor az esélyünk 5%-ról egyből 30-50%-ra ugrik, így megtöbbszörözhető a befektetés, növekedhet a profit. Nyugaton a startupoknak hét év kell ahhoz, hogy eljussanak az eladásig vagy a tőzsdéig, míg hazánkban 10 évre van ehhez szükség. Ha befektetők vagyunk, akkor stratupból akkor érdemes pénzt kivenni, ha a vállalkozó már befutott és eladásra került. Azaz, leginkább olyan pénzt szabad rászánnunk, amire nincs igazán szükségünk.

- A startupokba igen kockázatos befektetni, hiszen az a valószínűbb, hogy nem sikerül, ezért is érdemes egynél többe is beszállni. Így meg van rá az esély, hogy legalább az egyik bejön, és a befektetésekből is tanulhatunk. Egy kezdő vállalkozás befektetése hazánkban 10-50 millió forint között mozog. Ennek a sokszorozásához – ha nem tudjuk finanszírozni – érdemes más befektetőkkel összefogni, és egy közös portfóliót megalkotni, így a munka is eloszlik és mindenki megoszthatja tapasztalatait, ráadásul a pénzt is többfélére használhatjuk.

- Az, hogy pénzt adunk egy startuphoz, nem jelenti azt, hogy mindent jobban tudunk az alapítóknál. Fontos a bizalmi viszony, a kommunikáció, amely tükrözi mindezt. A befektetők dolga, hogy támogassák az alapítókat, hagyják dönteni őket, ugyanakkor segítsenek is, ha tudnak, szavazzunk bizalmat nekik.

- Csak a „jó tanuló” viheti sikerre! A sikeresség legfőbb eleme, hogy mindennap tanulunk valamit. 

Teteje