A kuplung

 

A kuplung

A kuplung a motort és a váltót köti össze, az a feladata, hogy a motor teljesítményét átadja a váltónak, így tudja meghajtani a kerekeket és mozgásba lendíteni magát a járművet. Komoly összegeket kell költenünk rá, ha együttes problémája van az alkatrésznek.

De hogyan is épül fel a kuplung és milyen működési elven alapul?

Először is tehát a váltó és a motor közötti oldható kapcsolatot jelenti. Többféle megoldása is lehet, attól függően, hogy milyen típusú konstrukciónál és motornál alkalmazzák. Ma jellemzően súrlódó tárcsás kuplung szettet használnak, ám tudni kell, hogy a kuplungon belül is két fajtát különböztetünk meg: húzó és nyomó kuplungot. Mind a kettő ugyanúgy funkcionál, a különbség csak a szerelés és az alkatrészek között fedezhető fel. Húzó kuplungot ma már nagyon ritkán alkalmaznak, a nyomó kuplung az elterjedtebb.

A nyomó kuplung működéséhez négy alkatrész kell:

-          Lendkerék, vagy lendítő kerék: Ez egy forgó alkatrész, amit a főtengelyhez fixen rögzítenek. Erre feszül rá a kuplungtárcsa nyomatékot adva vele a váltónak.

-          Kuplungtárcsa: Az egész szerkezetnek tulajdonképpen a lelkét jelenti. Ennek a lapnak mindkét oldala súrlódó anyaggal, úgynevezett ferodorral van ellátva. A tárcsa közepe bordázott kialakítású fogazott megoldással, ez csatlakozik a nyelves tengelyre, vagyis a váltó behajtó tengelyére, és a tengely irányába tolható el. A kialakítása az alkalmazott technológiától is függ, általában vagy egy kis cm3 diesel, vagy benzinmotoroknál a tárcsa feladata az indulásnál leadott nyomaték kiegyenlítése.

-          Kuplung szerkezet: Ezt az alkatrészt a lendkerékre rögzítik fel fixen, és együtt mozog a lendkerékkel. Ennek segítségével vagyunk képesek elemelni a lendkeréktől a kuplung tárcsát, így szüntethető meg az áthajtás. A benne található tányér rugó edzett acélból készül, és hosszú időtartamú. Ezeket a karokat bakra helyezik el, így ha benyomjuk a kuplung pedált, akkor a rugóacél lábak elbillennek.

-          Kinyomó csapágy: A kuplungpedál benyomásakor segít, hogy a szerkezetet központosan benyomja, így a szerkezetnek a teljes felülete egyszerre fog elkezdeni elmozdulni. Ha nem így történik, akkor valószínűleg a tárcsa kopása nem megfelelő, a szerkezet pedig el is törhet. Két fajtája van: a hidraulikus központi kinyomó vagy a mechanikus.

A kuplung működtetése lábbal történik, ennek szintén két megoldása van: bowdenes, vagy hidraulikus. A modern autókban a hidraulikus megoldás az előnyösebb, mert a kuplungtárcsa kopása után megállítja magát. Ezzel szemben a bowdenesnél még lehet állítani, hogy még működjön egy darabig.

A kuplung és a kuplung hidraulika hibái:

Maga a kuplung egy kopó-forgó alkatrész, vagyis, egyszer elkopik. Ha megfelelően használjuk, akkor a kopás jelei időben jelentkeznek, így a javítás költségeire időben fel tudunk készülni. Egy kuplung holtjátéka mindig akkor jó, ha a benyomást követő felengedéskor a pedálútnak az alsó ¼-nél fog a kuplung. Ha ez a felénél, vagy még magasabban van, akkor hamarosan cserélni kell.

-          Lendkerék: A lendkerékkel, ha még egy tömegű, akkor általában nincs probléma. Extrém esetek előfordulhatnak, mint a tárcsáról leszakadó ferodo, vagy a tárcsa szegecsig kopása. Ilyenkor bemaródás keletkezik a lendkerék felületén, de egy esztergályos műhelyben orvosolható a probléma.

-          Kuplung tárcsa: Ez a legérzékenyebb elem, ha egyszer elkopik, cserélni kell. Ha nem cseréljük, csak „megbarkácsoltatjuk”, akkor a rugó könnyen kieshet a helyéről menet közben és a műhelyig sem jutunk el.

-          Szerkezet: Kisebb problémánál, a kuplungtárcsa elkopásánál a szerelő, ha úgy látja, betehet egy új kuplung tárcsát és az autó ismét használható. De nem árt óvatosnak lenni, hiszen nagy gondok keletkezhetnek, ha csak egy lába is letörik.

-          Kinyomó csapágy: A mechanikus kinyomó csapágyat mindenképp cserélni kell, nagy probléma lehet belőle, ha nem cseréljük ki. A hidraulikus kinyomó már sokkal tartósabb ennél, és nyugodtan használható, ha nem szivárog és nem is búg.

-          Kuplung kötél vagy bowden: Mint bármilyen másik bowdennek, ennek is hasonló hibái lehetnek, minthogy kiszőrösödik a szála, belefolyik a sár vagy a szennyeződés a házba és megszorul ott. Vannak automata feszítésű bowdenek is, ahol egy szerkezet rugóval állítják a holtjátékot a kuplung kopásához, itt leginkább az automata az, ami szét szokott esni.

-          Kuplung hidraulika: A fék hidraulikához hasonlóan itt is a szivárgás jelentheti a legnagyobb hibát. Itt nincs választási lehetőség, cserélni kell.

Gyakori hiba jelenségek, amik a kuplung és a váltó hibáira utalhatnak:

1.      Ha a kuplung pedál szinte teljesen elengedett állapotban fog a kuplung tárcsa elkopása miatt.

2.      Ha a kuplung pedál nyomása után recsegő hang hallatszik, akkor vagy nem megfelelő a holtjáték az új kuplung szett és a kuplung bowdennel való működtetése miatt, vagy lehet: bowden hiba, kuplung hidraulika hiba, kuplung kiemelő villa tengelycsavarodás, kuplung szerkezet törés.

3.      Ha induláskor zörgő, csörgő, csattogó hangot hallunk, és nagyon mozog a motor, akkor ki kell cserélni a kettőstömegű lendkereket, különben elválhat egymástól a két rész.

4.      Ha a kuplungot kinyomjuk, de nem veszi a sebességet, vagy csak nehezen, főleg az 1-et és a hátra menetet veszi nehezen, akkor kuplung hibára is gondolhatunk, de a faudy fejes csuklók, vagy bowdenes mechanika kikopása is okozhatja a pontatlan működést, ilyenkor szerelőhöz kell fordulni.

5.      Ha a kuplung benyomásakor a csapágyhang hallatszik, akkor valószínű, hogy a kinyomó csapágy megadta magát, ezt cserélni kell.

6.      Ha a kuplung feleresztése után a csapágyhang hallatszik, akkor 99,9%-ban zúg a nyeles tengely csapágy, amit szintén cserélni kell.

A kuplung állapotát mi is tudjuk tesztelni az alábbi megoldásokkal:

1.      A kuplungot üzem meleg állapotba melegítjük fel, mielőtt ellenőrizzük. Ehhez pár kilométer és sűrű kuplunghasználat is elég.

2.      Megállunk az autóval, behúzzuk a kéziféket, benyomjuk a kuplungot és a sebességváltót a legnagyobb fokozatba tesszük, a fordulatot pedig 2-3000 fordulatra emeljük.

3.      A kuplung pedált gyorsan feleresztjük, de nem hirtelen, és figyeljük a motor fordulatszámát. Ha csökken és a motor közben lefullad, akkor hibátlan a kuplung, viszont ha megcsúszik, akkor szerelőhöz kell vinni egy vizsgálatra. 

A cikk partnere: 

Teteje