Lambdaszonda

Lambdaszonda oxigénszenzor
 

Lambdaszonda

A lambdaszonda az üzemanyag levegő keverék elemzője. Kell valamilyen szabályozás azoknál a modern karburátor nélküli járműveknél, ahol a befecskendezés is elektromosan vezérelt a tökéletes égés érdekében. A tökéletes égéshez pedig, mint tudjuk három fő összetevő szükséges: az éghető anyag, a megfelelő mennyiségű oxigén és a szikra. Míg a szikrát a gyertya adja, addig a többiről a computer gondoskodik szenzorok segítségével. Ilyen szenzor a lambdaszonda is, ami egy gyújtógyertyához hasonlítható.

Az autókban a munkavégzés a motortérben történik, ahol a kipufogóba kerül az égéstermék a kipufogó szelepen keresztül, onnan pedig a szabadba jut. Mivel az égést nem tudjuk, hogy tökéletes vagy rossz, ezért egy szondát kell behelyezni közvetlenül a kipufogó torokba, ez az úgynevezett szabályzó szonda. Ez vizsgálja, hogy mekkora az égéstermék oxigéntartalma, ha pedig változtatni kell, akkor jelet küld a computernek, ezért oxigén szenzornak is hívják. Ha a szonda úgy látja, hogy az érték nem megfelelő, akkor egy jelet küld annak megfelelően, hogy dúsítani, vagy ritkítani kell a keveréken.

A lambda szondában található egy kerámia test, ami nem engedi át a gázt, kívül pedig egy olyan platina réteg, ami átereszti a gázt. A lambda szonda belső felülete szolgáltatja a feszültséget azáltal, hogy érintkezik a külső levegővel, a külső felülete pedig a villamos vezető réteg negatív pólusát adja, úgy, hogy a kipufogógázzal érintkezik. Az, hogy milyen feszültségi érték érkezik a computerhez attól függ, hogy milyen a kipufogógáz minősége.

Ma már sokkal modernebb autók vannak a piacon, mint korábban, így előfordulhat, hogy egyes modellekben két szondát is találunk. Ez azért van, hogy kevesebb legyen a káros anyag kibocsátás, és jobb legyen a motor kontroll. A szonda a katalizátor után helyezkedik el, ezt hívjuk monitor szondának. Feladata, hogy vizsgálja a kipufogó gáz minőségét, és a tisztítás után is küldjön jeleket a computer felé. A motorvezérlő computer a kapott információkból képes kiszámolni, hogy a szabályozó szonda megfelelően működik-e, illetve, hogy tökéletesen végzi-e a dolgát a katalizátor. Hiba esetén jelzést küld a műszerfalra Check Engine felirattal, vagy egy motor alakú lámpával.

A lambda szodónda eleinte csupán egy vezetékes volt, egy test volt, ezen keresztül kapta a jelet a computer. Később megjelentek a két vezetékes szondák ahol már külön testvezetékek voltak a minél tökéletesebb működés érdekében. A következő generáció fűtéssel bővült, itt már három vezeték van, amiből egy viszi a jelet, kettő a fűtést. Létezik még négy illetve öt vezetékes formában is, ahol egy viszi a jelet, kettő a fűtést, a maradék egy illetve kettő pedig egy testvezeték. A szondánál minden kábelnek meg van a jelentése: a fekete viszi a jelet, a fehér a fűtésért felel, a szürke pedig a testvezeték.

A lambda szondának, vagy oxigén szenzornak a leggyakoribb hibája az lehet, hogy nem működik megfelelően a szabályozása, ami más hibákhoz is vezethet. Ez lehet látható vagy nem látható hiba. Látható hiba például, ha hirtelen megnő az üzemanyag fogyasztás, ha záptojás szagot érzünk, ami a katalizátor károsodására utalhat, ha nehezen indul az autó, ha ingadozik az alapjárat és a fordulatszám, ha fekete színű a kipufogógáz. Nem látható jel, ha a túl dús keverék a henger faláról lemossa az olajréteket, ami motorkopáshoz vezet, ha el nem égett üzemanyag maradvány kerül a katalizátorba, ami záptojás szagot okoz.

A lambda szonda cseréléséhez érdemes szakembert hívni. Cserénél mindig meg kell várni, amíg teljesen lehűl a jármű, hogy ne szenvedjünk égési sérüléseket. A régi szondát a kipufogóból egy speciális szerszám segítségével lehet kitekerni. Először széthúzzuk a csatlakozót, majd egybe kicsavarjuk az egészet. Az új szonda behelyezése hasonlóképpen zajlik, becsavarjuk az újat, majd összenyomjuk az elektromos csatlakozót.

A lambda szonda kiválasztásánál érdemes figyelembe venni, hogy autónkon milyen csatlakozó van. Ha túl drágának tartjuk a gyári szondát, akkor a szerelő segítségét is kérhetjük, hogy milyet válasszunk. 

A cikk partnere: 

Teteje