Legyen saját hackere!

 

Legyen saját hackere!

A vállalkozások legfőbb fegyverének az információ számít az üzleti életben, amely sosem látott formában és méretben száll a cégek felé. Ahhoz, hogy ezt a hatalmas mennyiségű adatot megértsük, elemezzük, szakszerűen rendszerezzük és biztonságosan kezeljük, speciális szakemberekre van szükségünk. Már csak azért is szükség van rájuk, mert folyamatosak az informatikai támadások, amelyek komoly gondokat okozhatnak.

Koleszár Péter, a Modern Vállalkozások Programjának vezető IKT-tanácsadója azt javasolja, hogy kérjük ki egy etikus hackinggel foglalkozó IT biztonsági szakértő tanácsát, ha azt szeretnénk, hogy a vállalkozásunk hálózati rendszere és weboldala ellenálló legyen a külső támadásokkal szemben. Ezeket a szakembereket „fehér sapkás” hackereknek is nevezik, akik közül többen nemzetbiztonsági ellenőrzéseken esnek át. Ez tulajdonképpen egy biztosítékot jelent arra nézve, hogy a vállalat adatai nem fognak harmadik fél birtokába kerülni a rendszerdiagnosztika során.

Az etikus hackerek egy sérülékenységi vizsgálatot végeznek, felmérik az informatikai infrastruktúra és az alkalmazás lehetséges problémáit, sebezhető pontokat keresnek, amelyekről tájékoztatják a megbízó felet, majd megoldási javaslatokat kínál fel a probléma elhárítására.

Ahhoz, hogy cégünk sikeres legyen, elengedhetetlen, hogy biztosított legyen a folyamatos interaktív online jelenlét, hiszen napjainkban ez a meghatározó a sikerben. Ebben a közösségi médiaszakértők tudnak segíteni, akik összeállítanak számunkra egyénileg testre szabott social media-kampányokat, hogy segítségükkel a vállalkozásunk gyorsan és jól pozicionáltan tudja elérni a potenciális vásárlókat.

Szakértők úgy vélik, hogy Barack Obama 2008-as elnökké választásában is jelentős szerepe volt a közösségi médiakampánynak. Hatalmas előnyre tett szert azáltal, hogy gyorsan, egyszerűen és precízen választották ki azokat a csoportokat, akikhez eljuttatta üzenetét, de az üzleti életben is találunk hasonló példákat.

Korunk egyik trendi szakmájának számít az adattudós is, ez a feladatkör komplex ismeretek igényel és csupán 2008 óta van jelen a munkaerőpiacon. Mégis meglehet, hogy ez lesz a következő hiányszakma. A Gartner szerint néhány éven belül 4,4 millió új munkahelyet teremthet a big data elemzéseik iránti igény, viszont csak az állások harmadára lesz szakember.

Az adattudós (data scientist) foglalkozása magas beosztású, és az a feladata, hogy értelmezze az óriási adathalmazokban rejlő információkat, majd prezentálja a döntéshozók felé. Nagyon nehéz képezni őket, érteniük kell a gépi tanulási, statisztikai és adatelemzési módszerekhez, rendelkezniük kell az adott iparág, tudományág specifikus tudásával is. Azaz, érteni kell a pénzügyekhez, a marketinghez, vagy a közlekedési, vagy az egészségügyi iparághoz területtől függően. Ez az alapja annak, hogy használható meglátásaik legyenek az üzleti életben. Egy olyan terjedelmű adathalmazt kell átlátnia és értelmeznie, amellyel már nem bírnak a hagyományos adatbázis-kezelők.

A hosszú távú versenyképesség és hatékony működés érdekében a cégeknek muszáj felzárkózniuk és lépést tartaniuk az információs technológia fejlődésével. Ennek elérésében egy szakképzett, adott területen jártas IT-specialista segíthet. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara létrehozott egy projektet Modern Vállalkozások Programjának IKT (infokommunikációs technológia) tanácsadói segítségével. A projekttel ingyenesen felmérik a vállalkozások jelenlegi digitális helyzetét, informatikai felkészültségét. Ehhez egy fejlesztési stratégiát állítanak össze, és felajánlanak több uniós forrást is, amiből beszerezhetőek a digitális eszközök és szolgáltatások is.