Miként adjuk elő üzleti elképzelésünket a befektetőknek? 1. rész

prezentáció, üzleti találkozó, tárgyalás befektetővel
 

Miként adjuk elő üzleti elképzelésünket a befektetőknek? 1. rész

1.rész

Az üzletembereknek vagy leendő cégtulajdonosoknak képesnek kell lennie összeszedetten, lényegre törően elmondania üzleti ideájukat, hogy meggyőzzék és maguk mellé állítsák az embereket, kollégákat és befektetőket egyaránt. A pitchinget, vagyis érdemi szempontokra törekedő bemutatkozást mindenkinek meg kell tanulnia, ha vállalkozóként sikerekre kíván szert tenni az üzleti szektorban.

A 2016-os Startup Fest Europe pitching fórumon is deklarálódott Rotterdamban, hogy Kelet-Európa feltörekvő startup-alapítói és feltalálói képtelenek összetetten, világosan és tömören üzleti elképzeléseiket prezentálni. A koherencia, dinamizmus és a jó értelemben vett hatásvadász retorika és előadókészség, amely az amerikai (verseny)társaikat jellemzi, itthon még gyerekcipőben jár.

Vegyük sorra, milyen alapelvek, fogások, trükkök patronálnak a sikeres prezentálásban, amit az angol üzleti világ pitchingnek nevez.

Ismétlés a tudás anyja

A lehengerlő előadásmódé szintén. Gyakorlatra kell szert tenni. Tartsuk fejben, hogy mit passzírozhatunk egy félperces, felületes témafelvetésbe, amit akár egy fogadáson adunk elő csevegés közben-, és mit egy 5 vagy 10 perces, esetleg harminc perces prezentációban.

Nagyfokú odaadással kell gyakorolnunk, finom hangolni az előadásunkat, mintha az életünk függne ettől. Sokszor el kell játszani a prezentációt (akár a tükör előtt is), kívülről kell tudni a különféle fordulatokat és bravúrokat az egyes érvek hangsúlyozását, mialatt meg kell őriznünk lazaságunkat, hogy az egész ne tűnjön túlságosan betanultnak.

Ha kellő alkalommal gyakoroltunk, szert teszünk arra a rutinra, hogy magabiztosan és higgadtan adjuk elő mondandónkat.

Ha már fejből tudjuk az anyagot, akkor váltani, ugrálni is tudunk menet közben, attól függően, hogy a partnerünk, akinek meséljük, az ötlet melyik szegmensére kíváncsi jobban.

Tilos tehát a görcsösen egy kőbe vésett elképzeléshez ragaszkodnunk. Lélekben fel kell készülni, hogy az érdeklődők random kérdéseket tesznek fel, olyan szempontokkal bombáznak majd, amikbe talán nem gondoltunk bele. Tanácsos, ha megnézünk pitchingelő műsorokat, mint az amerikai Shark Tank, amelyből jól elsajátítható, milyen kérdésekkel rukkolnak elő a zsűri tagjai, akik befektetők.

Készüljünk fel a közönségből

Függetlenül, hogy több tíz személynek vagy csupán egy embernek pitchingelünk, nem árt, ha felkészülünk a közönségből. Melyik üzletembernek melyik szektor az otthona. Mert valószínűleg abból az irányból fogja feltérképezni szakmai affinitásunkat. Némelyikükről az is köztudott, milyen szempontok szerint válogatnak a szóban forgó portfóliókból.

Perszonalitás, exkluzivitás

 Habár nem tanácsos szellemeskedni a kiszemelt befektetővel, azonban ha a vállalkozás elég laza ötletet és korszerű üzleti filozófiát akar életre hívni, célszerű annak a stílusát is valamelyest beleültetni a prezentációba.

Plusz a saját egyéniségünket is. Nincs annál kínosabb, ha egy vállalkozóról leír, hogy uniformizált emberként lép fel, nincs benne semmi unikális. (Illetve van ennél negatívabb. A dadogó, ideges prezentáció.)

Tömören

A legtöbben imádnak órákig áradozni az ötletükről. Skiccelni a részleteket, a jövőre vonatkozó terveket is. Ne tegyük. Legyen az első prezentáció gyors és kompakt. Mégse nélkülözzük belőle az alapadatokat, szándékot, és a jövőkép megcsillantását.

A kardinális szempont most még csak az, hogy felkeltsük a befektető kíváncsiságát. Ha érdeklődést tanúsít, akkor lehet terjengősre hagyni mondandónkat. De mindig figyeljünk oda, hogy mikor csökken a figyelme, mikor kezd dekoncentráltabb lenni a tekintete, unottabb a mimikája, sekélyesebbek a kérdései. Ebből le kell szűrni a konzekvenciát: ideje visszavonulót fújni, és lehetőséget adni neki, hogy komfortos döntést hozzon, szeretne-e második találkozót velünk.

Teteje