Miképp mutassuk be üzleti ideáinkat a leendő üzlettársainknak? 2. rész

tárgyalás befektetőkkel
 

Miképp mutassuk be üzleti ideáinkat a leendő üzlettársainknak? 2. rész

Mondj igazat

Megeshet, hogy a startup céged még nincs olyan szinten, ahol szeretnéd, hogy legyen, azonban emiatt van szükséged befektetőre. Míg az értékesítési adatok meglehetősen csekélyek, nem érdemes kozmetikázni azokat és az ellenkezőjét állítani. A mostot úgy kell kinyilatkoztatni, amilyen, azonban érvelnünk kell a pozitívumok mellett.

Mivel a ’hétpróbás’ befektetők biztosan azon lesznek, hogy kicsikarjanak belőled egy-két jól irányzott kérdéssel olyan információkat, amelyek nem jó fényt vethetnek a cégre, illetve annak üzleti modelljére. A szakértők könnyen átlátják, hogy a kezdeti bevételek kissé vérszegények lehetnek.

Igazából a jövő ígéretével állítjuk magunk mellé a tőkét, így a jelen megmutatásán túl a távolabbi lehetőségekkel kell lehengerelni a kételkedő pénzembert. Higgye csak el, hogy potenciál van a termékben, a szolgáltatásban, s a cég nagy eséllyel növekedésnek tud indulni. Ennek tükrében már hajlandó tőkét invesztálni és vállalni a racionális kockázatot.

Lássanak magabiztosnak

Legyél határozott és önbizalommal teli, de nem flegma és pökhendi. A Shark Tank pitchingelő tévéműsorban a legtöbben nem vették komolyan a folyamat kérdésekből álló részét. Amikor a befektető elkezd kritizálni és közreadni, hogy miért kételkedik az ötlet viralitásában, ennek köszönhetően ráveszi az üzleti ötletet előadó személyt, hogy fejtse ki álláspontját és védje meg magát.

Ha a neccesebb “iskolai feleltetést” nem tudja sikerrel meglépni a jelölt, akkor hogyan várhatja el, hogy a befektetőnek hite legyen benne és elhiggye róla, hogy gördülékenyen tudja majd menedzselni a felmerülő nehézségeket?

Halálbiztos tuti, avagy csúszhat e hiba a gépezetbe?

Amíg nem szignálta a befektetésről szóló szerződést minden érdekelt fél, és nem folyt be a céged bankszámlájára a pénz, semmire nincs garancia.

Előállhatnak nem várt fordulatok, a befektető meggondolja magát és visszalép, feltehetőleg, mert akadt egy izgalmasabb befektetési célpont ugyanabban a szektorban, vagyis gyakorlatilag a versenytársnál teszi le a voksát. Ezt az opciót mindig vegyük számításba.