Startupok Magyarországon is

 

Startupok Magyarországon is

Bár gyakran olvashatunk gazdasági magazinokban a startup vállalkozásokról, sok az infó róluk, velük kapcsolatban. Úgy gondoltuk kicsit utána nézünk, hogy milyen vállalkozásokat nevezünk startupoknak.

Nagyon találó meghatározással Eric Ries szilícium-völgyi vállalkozó és író - maga is startupper - állt elő 2008ban.

Ries, a  startupok alapvető természetét próbálja megragadni és  ellentmond az eddigi meghatározásoknak azzal, hogy a startup fogalmát nem korlátozza induló, technológiai vállalkozásra. Az insiderblogon így ír Varsányi Ágnes erről idézve és elemezve Riest: : „A startup is a human institution designed to deliver a new product or service under conditions of extreme uncertainty” Majd hosszasan elemzi és megmagyarázza a fogalom jelentését szóról-szóra.   Leginkább a „human institution” aspektusát emeli ki. Eszerint a startup egy intézmény, mivel az intézményfejlesztés számos elemét tartalmazza: alkalmazottakat vesz fel, irányítja a munkájukat, nem utolsó sorban vállalati kultúrát alakít ki.  A „human” jelző arra utal, hogy a vállalat értékét nem a kifejlesztett termék, technológia vagy szolgáltatás adja, hanem a csapat, amely a vállalkozást felépítette. A startup hozzáadott értékét a csapat teremti meg. Az újdonság (new product or service) is kulcsfogalom a definícióban. A startupok ötletei mindig innovatívak.

A KKV-kal szemben nem alapvető elvárás, hogy innovatívak legyenek, vagy, hogy bármilyen hozzáadott értéket teremtsenek. Vegyünk példának egy fagyizót. A fagyizók általában méretükben, kínálatukban, stílusukban különböznek. Az alapötlet ellenben minden esetben ugyanaz, kielégíteni a hűsítő édességre vágyók igényeit. A startupok alapötlete mindig új, vagy a már létező ötletek újszerű kombinációját hozza létre, ügyelve arra, hogy ezzel valamilyen hozzáadott értéket teremtsen. Az újdonságot, mint innovációt Ries tágabban értelmezi. Innováció alatt érti továbbá azt is, ha egy termék vagy szolgáltatás értékesítését új földrajzi területeken végzik, vagy olyan helyeken, ahol eddig a fogyasztók nem voltak elégedettek. Minden esetben az innováció a cég sikerének meghatározó eleme. Az is fontos azonsgban, hogy az innováció milyen közegben történik. A startupoknak rendszeresen magas fokú bizonytalansággal kell szembenéznie, ugyanis a startup- világban a kockázatok nem ismertek.  Összehasonlításképp vegyük egy magas kockázatú részvény megvásárlásának a kockázatát és egy startup vállalkozásba való befektetés kockázatát. A közös a két szituációban az, hogy mindkettőnek magas a kockázata, azonban az első szituációt le lehet modellezni, míg a másodikat nem, ugyanis startupok gyakran olyan helyzetekbe kerülhetnek, ahol a kockázat még nem ismert. Érdekes, hogy Ries definíciója nem tartalmaz semmilyen utalást a vállalat méretére vonatkozóan.

 

Teteje