Still. Fotográfia a múzeumban

 

Still. Fotográfia a múzeumban

Still. Fotográfia a múzeumban
 
2013. július 7. – október 6.
Still – csend, állókép, képkocka és „még mindig”. A gazdag jelentéstartományú címmel nemzetközileg elismert képzőművészek munkáit mutatjuk be a MODEM második emeleti kiállítóterében. A nagyszabású tematikus tárlatra a 
hazai intézmények és magángyűjtemények mellett jelentős külföldi múzeumi gyűjteményekből (MUMOK, Bécs; Folkwang Museum, Essen) és galériákból érkezik a kiállítás anyaga. A fotográfia múzeumi státusza az elmúlt három évtized során radikálisan megváltozott. A hetvenes évek végétől – Jeff Wall első lightboxaitól datálhatóan – óriási méretű, színes fotónagyítások jelentek meg a kiállítóterek falain, az addig csak festmények számára fenntartott helyeken. E léptékváltást a digitális technológia tette lehetővé. A méretezésükben újszerű, kivitelezésükben egyedi jegyekkel bíró fotografikus táblaképek mind nagyságukkal, mind tematikájukkal lehetővé teszik a figyelem elmélyülését. A kimerevített, óriási „képkockák”, film-stillek rávilágítanak a különböző médiumok (festészet, szobrászat, építészet, film) tanulságait és sajátosságait magába olvasztó fotografikus alkotói gyakorlatok összetettségére. 
A kiállításon olyan táblaképek és mozgóképek láthatók, amelyek – azon túl, hogy fotografikus leképezés útján keletkeztek, vagyis fényképek a szó tág jelentésében – magára a fényképészeti eljárásra és az így keletkező képek kettős, dokumentáló és ábrázoló természetére irányítják a figyelmet. Vagyis a múzeumi kiállítótér ez esetben nem egyszerűen fényképeknek ad teret, hanem olyan munkáknak, amelyek a szintén fotóalapú média, a mindennapi vizuális környezetünk háttere előtt kísérlik meg feltárni és szétszálazni a vizuális reprezentáció sokszor magától értetődőnek vélt ismérveit és hatásait. Tudatosítják a fényképalapú képpel együtt járó elvárásainkat, szokásainkat és illúzióinkat. A bemutatott munkák egy része (mintegy kiterjesztve a médium elemzését) a fényképezésben rejlő közösségi lehetőségek kibontására helyezi a hangsúlyt: e fotóalapú munkák szereplői az adott képet létrehozó folyamatnak egyben aktív résztvevői is. Mindeközben a művek kapcsolatba lépnek a képzőművészeti világ tradicionális képtermésével, annak zsánereivel és szimbolikus témakörével. Továbbá a fotográfia nemcsak fényképek, fényképtárgyak formájában kerül be a múzeumi térbe: olyan fotómunkák is alakítják e kiállítás tűnődő befogadásra hangolt gondolatvilágát, amelyek művészeti múzeumokban, a hagyományosan képek őrzésére és bemutatására kialakított „szakrális” terekben készültek. Így maga a fényképezés (illetve a leképezés aktusa) ténylegesen bekerül a kiállítótérbe, s ezzel bevonja a nézőt az alkotói játékba.
Sonja Braas: Tornádó, 2005, C-print
A táblakép-fotográfiák átveszik a festészettől  az emlékezés művészetének (Baudelaire) 
szerepét. Múzeumi megjelenésükkel a fotografikus táblaképek nem egyszerűen a képzőművészeti hagyomány emlékét őrzik és folytatják, hanem szembesítenek a modernitás 
ambivalens hozadékaival, illetve éppen elmúlóban lévő eredményeivel.
A kiállítás megidézi a modernitás intézményrendszerét és annak kulturális gyakorlatait is. 
A válogatás egy olyan időélmény megteremtésére tesz kísérletet, amelyben a modernitás 
felpörgetett tempójú, cél- és termékorientált világának csendes kritikája is megszülethet.
Az illusztris művészlistán a magyar képzőművészek 
legjava szerepel,  Szegedy-Maszák Zoltántól  Fabricius 
Annán, Gyenis Tiboron és Ősz Gáboron át Szabó Dezső
ig. A 18 külföldi kortárs fotóművész illetve művészeti 
csoport közül talán  Thomass Ruff neve csenghet a 
legismerősebben Magyarországon, hiszen néhány évvel 
ezelőtt retrospektív tárlaton mutatkozott be a 
Műcsarnokban. Mellette szintén a nagy hatású 
Düsseldorfi Iskola képviselője  Candida Höfer, aki a 
gyűjtemények, archívumok, múzeumok sajátos 
megjelentője. A tárlat amerikai szereplője a New York-i 
James Casebere, aki asztalnyi méretű építészeti 
makettjeit fotózza a képi illúzió jegyében. A  Stillen a 
különleges térinstallációs kísérleteiről ismert  Olafur 
Eliasson is szerepel. 2003-ban ő képviselte Dániát a 
Fabricius Anna:Techné, 2009-2013, fotó Velencei Biennálén, ugyanebben az évben mutatta be vizes projektjét a londoni Tate Modern 
Turbina-halljában. A kiállításon a látogatók ízelítőt kaphatnak  Rineke Dijkstra holland 
fotográfusnő híres, kamaszokat ábrázoló tengerparti fotóiból is, amelyek a portréábrázolás 
képi és pszichológiai tradícióit elevenítik fel. A kiállítótérben, egy speciális moziszobában a 
tárlat ideje alatt David Claerbout Shadow Piece című 31 perces filmje látható, amelyben hiába 
próbálnak bejutni az emberek egy modern épületbe, zárt ajtókat találnak.
A kiállítás látványos és elgondolkodtató képei egyben játékos könnyedséget sugároznak. 
A tárlat kurátora: Perenyei Monika művészettörténész – MTA BTK Művészettörténeti Intézet
Kiállító művészek:  Áfrány Gábor –  Birkás Ákos – Viktoria  Binschtok – Sonja  Braas – 
Elina Brotherus – James Casebere – Kyungwoo Chun – David Claerbout – Csontó Lajos 
– Csoszó Gabriella – Rineke Dijkstra – Desiree Dolron – Olafur Eliasson – Eperjesi Ágnes 
– Erdély Miklós – Esterházy Marcell – Fabricius Anna – Gerhes  Gábor – John Goto – 
Gyenis Tibor – Halász  Károly – Candida  Höfer – Stephan  Huber – IRWIN – Kelemen 
Károly –  Khoór Lilla –  Koronczi Endre – Kovács  Endre –  László Gergely –  Németh
Hajnal – Ősz Gábor – Joao Penalva – Puklus Péter – Alexandra Ranner – Evelyn Richter
– Thomas Ruff – Sarkantyú Illés – Szabó Benke Róbert – Szabó Dezső – Szacsva y Pál – 
Szász Lilla – Szegedy-Maszák Zoltán
Teteje