p, 07/05/2013 - 03:52
Still. Fotográfia a múzeumban
2013. július 7. – október 6.
Still – csend, állókép, képkocka és „még mindig”. A gazdag jelentéstartományú címmel nemzetközileg elismert képzőművészek munkáit mutatjuk be a MODEM második emeleti kiállítóterében. A nagyszabású tematikus tárlatra a
hazai intézmények és magángyűjtemények mellett jelentős külföldi múzeumi gyűjteményekből (MUMOK, Bécs; Folkwang Museum, Essen) és galériákból érkezik a kiállítás anyaga. A fotográfia múzeumi státusza az elmúlt három évtized során radikálisan megváltozott. A hetvenes évek végétől – Jeff Wall első lightboxaitól datálhatóan – óriási méretű, színes fotónagyítások jelentek meg a kiállítóterek falain, az addig csak festmények számára fenntartott helyeken. E léptékváltást a digitális technológia tette lehetővé. A méretezésükben újszerű, kivitelezésükben egyedi jegyekkel bíró fotografikus táblaképek mind nagyságukkal, mind tematikájukkal lehetővé teszik a figyelem elmélyülését. A kimerevített, óriási „képkockák”, film-stillek rávilágítanak a különböző médiumok (festészet, szobrászat, építészet, film) tanulságait és sajátosságait magába olvasztó fotografikus alkotói gyakorlatok összetettségére.
A kiállításon olyan táblaképek és mozgóképek láthatók, amelyek – azon túl, hogy fotografikus leképezés útján keletkeztek, vagyis fényképek a szó tág jelentésében – magára a fényképészeti eljárásra és az így keletkező képek kettős, dokumentáló és ábrázoló természetére irányítják a figyelmet. Vagyis a múzeumi kiállítótér ez esetben nem egyszerűen fényképeknek ad teret, hanem olyan munkáknak, amelyek a szintén fotóalapú média, a mindennapi vizuális környezetünk háttere előtt kísérlik meg feltárni és szétszálazni a vizuális reprezentáció sokszor magától értetődőnek vélt ismérveit és hatásait. Tudatosítják a fényképalapú képpel együtt járó elvárásainkat, szokásainkat és illúzióinkat. A bemutatott munkák egy része (mintegy kiterjesztve a médium elemzését) a fényképezésben rejlő közösségi lehetőségek kibontására helyezi a hangsúlyt: e fotóalapú munkák szereplői az adott képet létrehozó folyamatnak egyben aktív résztvevői is. Mindeközben a művek kapcsolatba lépnek a képzőművészeti világ tradicionális képtermésével, annak zsánereivel és szimbolikus témakörével. Továbbá a fotográfia nemcsak fényképek, fényképtárgyak formájában kerül be a múzeumi térbe: olyan fotómunkák is alakítják e kiállítás tűnődő befogadásra hangolt gondolatvilágát, amelyek művészeti múzeumokban, a hagyományosan képek őrzésére és bemutatására kialakított „szakrális” terekben készültek. Így maga a fényképezés (illetve a leképezés aktusa) ténylegesen bekerül a kiállítótérbe, s ezzel bevonja a nézőt az alkotói játékba.
Sonja Braas: Tornádó, 2005, C-print
A táblakép-fotográfiák átveszik a festészettől az emlékezés művészetének (Baudelaire)
szerepét. Múzeumi megjelenésükkel a fotografikus táblaképek nem egyszerűen a képzőművészeti hagyomány emlékét őrzik és folytatják, hanem szembesítenek a modernitás
ambivalens hozadékaival, illetve éppen elmúlóban lévő eredményeivel.
A kiállítás megidézi a modernitás intézményrendszerét és annak kulturális gyakorlatait is.
A válogatás egy olyan időélmény megteremtésére tesz kísérletet, amelyben a modernitás
felpörgetett tempójú, cél- és termékorientált világának csendes kritikája is megszülethet.
Az illusztris művészlistán a magyar képzőművészek
legjava szerepel, Szegedy-Maszák Zoltántól Fabricius
Annán, Gyenis Tiboron és Ősz Gáboron át Szabó Dezső
ig. A 18 külföldi kortárs fotóművész illetve művészeti
csoport közül talán Thomass Ruff neve csenghet a
legismerősebben Magyarországon, hiszen néhány évvel
ezelőtt retrospektív tárlaton mutatkozott be a
Műcsarnokban. Mellette szintén a nagy hatású
Düsseldorfi Iskola képviselője Candida Höfer, aki a
gyűjtemények, archívumok, múzeumok sajátos
megjelentője. A tárlat amerikai szereplője a New York-i
James Casebere, aki asztalnyi méretű építészeti
makettjeit fotózza a képi illúzió jegyében. A Stillen a
különleges térinstallációs kísérleteiről ismert Olafur
Eliasson is szerepel. 2003-ban ő képviselte Dániát a
Fabricius Anna:Techné, 2009-2013, fotó Velencei Biennálén, ugyanebben az évben mutatta be vizes projektjét a londoni Tate Modern
Turbina-halljában. A kiállításon a látogatók ízelítőt kaphatnak Rineke Dijkstra holland
fotográfusnő híres, kamaszokat ábrázoló tengerparti fotóiból is, amelyek a portréábrázolás
képi és pszichológiai tradícióit elevenítik fel. A kiállítótérben, egy speciális moziszobában a
tárlat ideje alatt David Claerbout Shadow Piece című 31 perces filmje látható, amelyben hiába
próbálnak bejutni az emberek egy modern épületbe, zárt ajtókat találnak.
A kiállítás látványos és elgondolkodtató képei egyben játékos könnyedséget sugároznak.
A tárlat kurátora: Perenyei Monika művészettörténész – MTA BTK Művészettörténeti Intézet
Kiállító művészek: Áfrány Gábor – Birkás Ákos – Viktoria Binschtok – Sonja Braas –
Elina Brotherus – James Casebere – Kyungwoo Chun – David Claerbout – Csontó Lajos
– Csoszó Gabriella – Rineke Dijkstra – Desiree Dolron – Olafur Eliasson – Eperjesi Ágnes
– Erdély Miklós – Esterházy Marcell – Fabricius Anna – Gerhes Gábor – John Goto –
Gyenis Tibor – Halász Károly – Candida Höfer – Stephan Huber – IRWIN – Kelemen
Károly – Khoór Lilla – Koronczi Endre – Kovács Endre – László Gergely – Németh
Hajnal – Ősz Gábor – Joao Penalva – Puklus Péter – Alexandra Ranner – Evelyn Richter
– Thomas Ruff – Sarkantyú Illés – Szabó Benke Róbert – Szabó Dezső – Szacsva y Pál –
Szász Lilla – Szegedy-Maszák Zoltán
Cimkék: