A Számviteli és Pénzügyi Intézet - Debreceni Egyetem

 

A Számviteli és Pénzügyi Intézet - Debreceni Egyetem

A Számviteli és Pénzügyi Intézet, mint oktatási szervezeti egység 2009 szeptemberétől jött létre. Az intézet elődjének a korábbi Számviteli és Pénzügyi Tanszék tekinthető, amely az 1994 évi alakulástól kezdve tizenöt éves múltra tekint vissza, de az azt megelőző időszakra is elmondható, hogy a debreceni, debrecen-pallagi gazdászképzésben mindig nagy súlya volt a számviteli és pénzügyi ismeretek oktatásának, amit a Magyar Királyi Gazdasági Akadémia egykori tanterve is hűen tükröz.

A jogutódok oktatási rendje, egészen a mai szervezeti keretek között a Debreceni Egyetem Agrártudományi Centrumán belül működő Mezőgazdaságtudományi Kar, valamint az Agrárgazdasági és Vidékfejlesztési Kar oktatási rendjéig, mindig kellő hangsúlyt fektettek a számviteli és pénzügyi ismeretek elsajátíttatására, ami a 2009 július 1-től létrejött új kar a Gazdálkodástudományi és Vidékfejlesztési Kar keretében is tovább folytatódik. A statisztikák és a gyakorlati tapasztalatok egyaránt azt mutatják, hogy az elmúlt 10-15 évben erőteljesen megnövekedett a hallgatók érdeklődése az említett tantárgyak iránt. Ez a növekvő igény volt az, ami 1994-ben tanszékalapításra ösztönözte a Kar vezetőit, és ez az igény azóta is folyamatosan fennáll, ami a tanszék tárgyi és személyi feltételeinek fejlesztését követelte és követeli meg.

A Számviteli és Pénzügyi Tanszék feladata sokrétű volt. Ellátta a Mezőgazdaságtudományi Kar agrármérnök-képzésében az általános számviteli és pénzügyi képzést, valamint a szakirányú hallgatók magasabb szintű számviteli ismereteinek oktatását, valamint az Agrárgazdasági és Vidékfejlesztési Karon a gazdasági agrármérnökök számviteli és pénzügyi képzését olyan tanterv szerint, melynek eredményeként valamennyi diplomát szerző hallgató mérlegképes könyvelői tevékenységre is jogosult lett. A mezőgazdasági szakigazgatási szervező mérnökök képzésében pénzügyet, számvitelt és költségvetési gazdálkodást oktattunk. A kezdetektől 2009 szeptemberéig, 16 éven keresztül részt a tanszék végezte a Debreceni Egyetem Közgazdaságtudományi Karának számviteli oktatását, ahol másod- és harmadévben évfolyamszinten, negyedéven szakirányú csoportban oktattuk a hallgatókat számviteli ismeretekre. A tanszék keretei között - a közgazdász képzés beindulásával - a számviteli, a controlling, a gazdaságelemzési és pénzügyi tantárgyak száma olyan mértékben megnövekedett, hogy mind oktatási mind kutatásszervezési célból célszerűvé vált az ezen tantárgycsoportok részére külön szervezeti egységek létrehozása, ezért a Számviteli és Pénzügyi Intézeten belül három intézeti tanszék jött létre:

A Számviteli és Pénzügyi Intézet oktató munkája

A Számviteli és Pénzügyi Intézet feladata továbbra igen sokrétű. Ellátja a Mezőgazdaságtudományi Kar különböző alap- és mesterképzéseiben az általános számviteli és pénzügyi tantárgyak oktatását. Az Intézet fő feladatát azonban a Gazdálkodástudományi és Vidékfejlesztési Kar alap- és mesterképzési szakjain történő oktatás jelenti. Különösen megnöveli a Intézet által oktatott tantárgyak számat a közgazdász alapképzési szakok (pénzügy-számvitel, kereskedelem-marketing, turizmus) felfutása és a mesterképzési szakok beindulása. A mezőgazdasági szakigazgatási szervező mérnökök képzésében pénzügyet, számvitelt és költségvetési gazdálkodást oktatunk. A kezdetektől, 13 éve részt veszünk a Debreceni Egyetem Közgazdaságtudományi Karának oktatásában, ahol másod-, és harmadévben évfolyamszinten, negyedéven szakirányú csoportban oktatjuk a hallgatókat számviteli ismeretekre.

A fentieken túl a tanszék hosszú éveken felsőfokú számviteli és pénzügyi képesítést nyújtó szakvizsgákat szervezett önállóan, ma pedig aktív részese a centrum Továbbképzési Központjának ez irányú tevékenységének. A mérlegképes könyvelők éves kötelező továbbképzését évek óta ellátjuk, melynek keretében mintegy 100-150 fő vesz részt képzésünkben, valamint a '90-es évektől kezdődően részt veszünk a Budapesti Gazdasági Főiskola kihelyezett másoddiplomás képzés debreceni tagozatának oktatásában, lebonyolításában.

A tanszék munkatársai összesen 65 tantárgy oktatását végzik, ami igen megterhelő feladat, hiszen ezek a tárgyak szinte valamennyi esetben eltérő, a gazdasági környezet változása miatt folyamatosan és jelentősen változó szakmai ismereteket követelnek meg, ami az oktatás megfelelő szintű ellátásához sok felkészülést is igényel.

A tanszékalapítás óta eltelt 15 évben a tanszékalapító Dr. Kozma András egyetemi tanár munkájának is köszönhetően megteremtődtek a munkavégzéshez szükséges alapvető infrastrukturális feltételek, a kezdetekben oktatott 5 tantárgy - számvitel, pénzügy, elemzés, számvitelszervezés, ellenőrzés - 65-re bővült, a tanszék által szemeszterenként oktatott hallgatói létszám 400 főről 2000 főre növekedett, miközben a tanszék oktatói állománya 3 főről 23 főre gyarapodott.

A tantárgyak folyamatos bővülése és a tanszéki munkatársak leterheltsége nem tette lehetővé, hogy minden oktatott tárgy kapcsán magunk által fejlesztett tananyagokat használjunk. Számvitel tantárgyból a Dr. Kozma András által elkészített Vázlatok a számvitel tanulásához I-III., háromkötetes könyv és a hozzá tartozó korszerű, számítógépes oktatási anyag kiválóan segítik a tantárgyi ismeretek vizuális bemutatását, az ismeretek rendszerező módon való elsajátítását, megértését. A gyakorlatok keretében a tanszék oktatói által összeállított Számviteli gyakorlatok I-IV kötetek segítik a munkát, amelyek folyamatos frissítésre szorulnak. Célszerű arra törekedni, hogy a tanszék által oktatott más tantárgyak esetében is hasonlóan jól felépített, rendszerezett, az oktatást jól elősegítő tananyagok álljanak rendelkezésre.  

A tanszék által oktatott ismereteket a végzett hallgatók - visszajelzéseik alapján - jól tudják hasznosítani, nagyon sok esetben napi munkájuk során hasznosítják azokat, vagyis közvetlenül szolgálják szakmai előrehaladásukat, megélhetésüket. Kívánatosnak tartom, hogy az eddigi koncepciónak megfelelően, aktuális, naprakészen hasznosítható ismereteket adjunk, amelyeket a vizsgák során következetesen számon kérünk.
Az oktatási módszerek területén az oktatók egyéni szabadsággal rendelkeznek, mindenkivel szemben közös elvárás viszont, hogy az általa oktatott tantárgyak anyagát a tantárgyi programcsomagnak megfelelően átadja a hallgatóknak. A számvitel tantárgynál bevezetett vizuális bemutatási módszer fenntartása és továbbfejlesztése, bővítése kívánatos. Dr. Kozma András tananyagának sikerét bizonyítja, hogy azt a Debreceni Egyetemen kívül a más felsőoktatási intézményekben és számos középiskolában is alkalmazzák a számvitelt oktatók.
A jövőre nézve meghatározó a tanszék életében, hogy elnyertük a Közgazdász pénzügyi-számviteli BSc szak indítási lehetőségét, melyben a tanszék szakvezetőként vesz részt.
 
Forrás: portal.agr.unideb.hu

 

Teteje