Téli vezetési tippek

 

Téli vezetési tippek

Téli vezetési tippek

Hóban, fagyban egészen másként kell vezetni, mint ahogyan azt szárazon megtanultuk. Cikkünkben megadja a választ arra, miért olyan ijesztő havas időben vezetni. A Vida Autósiskola segítségével leírunk néhány praktikus tanácsot arra az esetre, ha muszáj autóval elindulnunk.

Csak semmi satufék!
Hóban azért nehéz vezetni, mert csúszik. Ugyanakkor tévhit, hogy minél lassabban hajtunk, annál nagyobb biztonságban vagyunk. Mert akár már 30 kilométer/órás tempónál blokkolhatnak a kerekeink erős fékezés hatására, így autónk azonnal tonnás acélszánkóvá alakul, amelyben a volán mögött is csak utasok lehetünk. Ne feledjük: a legtöbb balesetet egyszerű kormánymozdulattal is el lehet kerülni. Csakhogy amíg blokkoló kerekekkel csúszunk, addig nem tudjuk irányítani az autót. (A blokkoló kerék nem forog, tehát nem is kormányozható.) Ezen még az ABS (blokkolásgátló) is csak bizonyos határokon belül képes segíteni. A legfontosabb tehát: ne fékezzük állóra a kereket. Csúszós úton nem nőni, hanem éppen ellenkezőleg: csökkeni fog a fékút hossza, ha óvatosan bánunk a középső pedállal. Ha pedig még arra is van lelki erőnk, hogy a fékezés alatt folyamatosan vissza is kapcsolgassuk a sebességeket (a kuplung állandó újbóli felengedése mellett!), akkor a motorfék használatával még rövidebb úton állhatunk meg. Ha mégis blokkolna a kerék, engedjük fel a féket és lépjünk rá újra, ezúttal finomabban. (Blokkolásgátlós autó esetében is!) Higgyük el, hiába nyomjuk tövig a pedált, már nem állunk meg hamarabb!

Semmi fölösleges mozdulat!
Csúszós úton ne nyomogassuk állandóan a féket, valahányszor az előttünk haladó féklámpája felvillan. Más ügyetlensége ne befolyásoljon. Tartsunk nagyobb féktávolságot, mint száraz időben és inkább visszakapcsolással lassítsunk annyit a járművön, amennyi szükséges. A kis, sebesség-tartó fékezések fölöslegesek és könnyen nem kívánt mellékhatással járhatnak: jegesebb folton megcsúszhatunk, vagy pánikba eshetünk, ha blokkolna a kerék.
Felejtsük el az olyan ostoba szokásokat is, hogy kanyarban fékezünk. Száraz úton, kis sebességnél sokan csinálják ezt reflex-szerűen, hogy nagyobb biztonságban érezzék magukat. Ha nem tudjuk biztosan „kikapcsolni” ezt a rossz beidegződést, inkább ne üljünk autóba. Az ilyenféle manőver eredménye ugyanis az első kerekek elfordításának, a sebességünk és autónk súlyelosztásának függvényében megpördülés vagy pedig kicsúszás lehet. Ezekre persze fékezés nélkül is sor kerülhet, ha rosszul mérjük fel a kanyarodási sebességet.

Csúszás, pördülés
Csúszásnak most az egyszerűség kedvéért azt nevezzük, amikor az autó nem akarja bevenni a kanyart, hiába tekerjük a kormányt. Ez az úgynevezett alulkormányzottság, amely száraz úton csak nagy tempónál jelentkezhet. Kivédése nagy ügyességet igényel. Nem segít ugyanis rajtunk sem az, ha még jobban a helyes irányba tekerjük a kormányt, sem az, ha pánikba esve fékezni kezdünk. (Sőt, ezzel sokat ronthatunk helyzetünkön!) A megoldás csak egy „brahis” manőver lehet: meg kell húznunk a kéziféket egy pillanatra. Ezzel ugyanis az autó fara is megindul a kanyar külső íve felé, s ügyes kormányzással még elkerülhetjük a bajt. Az előbb vázolt védekezés, vagyis az autó hátuljának megindulása meglehetősen félelmetes élmény lehet annak, aki még nem próbálta, ugyanakkor még félelmetesebb, ha magától jelentkezik. (Ezért szintén a rosszul felmért kanyarsebesség a felelős.) Ilyenkor arra figyeljünk, hogy ne vegyük el ijedtünkben a gázt. Erre ugyanis az autó orra megtapad, a fara pedig még gyorsabban törekszik ara, hogy megelőzze azt. Amíg azonban van helyünk és lélekjelenlétünk gázt adni, addig van esélyünk ismét visszanyerni az uralmat a kocsi felett.

Gyakorlás a tudás anyja
A fent leírt trükkök azonban ritkán sajátíthatók el elsőre. Nem is ajánljuk senkinek, hogy a közúton próbálkozzon velük. Azt viszont a közlekedésbiztonsági szakemberek is rendre javasolják, hogy aki havas időben is volán mögé kényszerül, az egy forgalom elől elzárt területen tegye próbára magát és autóját. Gyakorolja a biztonságos, szakaszos fékezést, a megcsúszás és a megpördülés kivédését.
Vagy ne is üljön autóba.

Köszönjük a tippeket!

Vida Autósiskola - Debrecen Portál

 

A cikk partnere: 

Teteje