Ez a cikksorozat bepillantást kínál a diesel motorok üzemanyag befecskendező rendszerének működésébe, fejlesztésébe - a szinfalak mögé- .
Ma már alapkövetelmény, hogy egy dízel ne zörögjön, ne füstöljön, és ne maradjon le egy hasonló kaliberű benzines mögött.
Feladat: hosszabb-rövidebb idővel a felső holtpont előtt kell minél több gázolajat minél finomabban elporlasztani az égéstérben.
Fontos, az egyrészt finomabb üzemanyag eloszlatás - ami jótékony hatással van a koromkibocsátásra - másrészt a befecskendezés nem tarthat túl sokáig, mert a kipufogóütemig elhúzódó égés gyorsan túlmelegítheti a turbót.
Megoldás: kevés idő alatt befecskendezni csak nagy, sőt még nagyobb nyomáson.
Egy másodperc hat fok: ennek a hatodrészénél kell sokkal pontosabban összerakni és szabályozni a befecskendezési pillanatot, azaz a másodperc töredéke áll rendelkezésre.
Milyen egy jó befecskendező rendszer ? :
- Maximális befecskendezési nyomása minél nagyobb
- A befecskendezési nyomás állítható, szabályozható
- A befecskendezés időpontja és mennyisége szabadon állítható
- Többszörös befecskendezés lehetséges
A Volkswagen csoport az ezredfordulón nem kapott volna időben elegendő mennyiségű akkoriban modern technológiának számító közös nyomócsöves CR rendszert a motorjaihoz, ezért megoldották saját kútfőből.
Így lett hát a többnyire hidro-mechanius vezérléssel működő PD rendszer beépítve a motorokba.
A 2000 bar nyomás fölötti beporlasztással a VW dízel motorok úgy mentek mint az olajozott villám, később kiderült hogy tovább nem fejleszthető a nyomás és a sebesség növelése, sőt minden motorhoz új hengerfejet kelett tervezni .
Közben az évek alatt CR technológia lassan kinőtte gyermekbetegségeit gyártókapacitás időközben szép lassan kiépült, a költségek csökkentek, a technológia fejlődésével a közös csőben a nyomás lassan, de biztosan emelkedett.
A részecskeszűrő bevezetésével nem csak elő- hanem utóbefecskendezések pontos végrehajtása is szükségessé vált, és bár a piezoszelepes PD-egységgel ezt még megoldották úgy-ahogy, egyre egyértelműbbé vált a CR-rendszer fölénye. Még alacsonyabb emisszióra és még kevesebb zajra volt igény, a pumpe-düsének tehát mennie kellett.
2005 ben csendben bejelentették: felhagynak a korábban oly kiválónak hirdetett technológia fejlesztésével.
A common rail rendszer gyakorlatilag az összes felsorolt előnnyel rendelkezik, és a ma elérhető legnagyobb szabadságot nyújtja a dízelbefecskendezés finomhangolására.
Magas, akár 1800-2000 bart is elérő, szabadon megválasztható befecskendezési nyomás és többszöri befecskendezés lehetősége szinte megkötések nélkül – ezek tették egyeduralkodóvá.
Mint minden csúcsrajáratott szerkezet, a CR rendszer is karbantartást, szakszerű odafigyelést igényel.
A COMMON RAIL javítási technológia már Debrecenben is rendelkezésre áll, a Bodnár Autószervízben.
Cikk sorozat folytatódik.
A cikket támogatta a
BODNÁR AUTÓSZERVÍZ a
COMMON RAIL rendszerek javítója.