Zóna

 

Zóna

A romániai Aleşd (Élesd) városában tízegynéhány, részben erdélyi származású, magyar képzőművész a rendszerváltás után tíz évvel létrehozott egy művésztelepet. Közülük öten (Balázs Imre Barna, Bodoni Zsolt, Herman Levente, Incze Mózes és Szász Sándor) a Marosvásárhelyi Művészeti Líceum hallgatói voltak, majd a budapesti Képzőművészeti Egyetemen folytatták tanulmányaikat. A művésztelep tagjai 1997 óta minden évben egy hónapos workshopot tartanak Élesden. Több kiállításuk is volt Magyarországon, Erdélyben és külföldön egyaránt, a társaságból pedig jó néhányan nemzetközi szinten is elismert művészekké váltak. Eddigi legnagyobb közös tárlatukat 2007-ben rendezték meg a budapesti Ernst Múzeumban a művésztelep megalakulásának tizedik évfordulóján.

Bodoni Zsolt : Aranyvonat - Golden Train 2011(olaj, akril, vászon - oil, acrylic on canvas : 195 x 165 cm)

A csoport alkotói számára fontos szerepet játszik a táj, illetve az identitásukat formáló környezet, legyen az Marosvásárhely, Budapest, vagy akár Élesd. A kiállítás főcíme, a Zóna is éppen a táj és a hely, az identitás és a művészi egyéniség összefonódását jelzi. A Zóna persze nem az Élesdi Művésztelep, és nem is Aleşd városa, de még csak nem is a volt keleti blokk. Ám mindegyik geopolitikai fogalomban ott van valami a Zónából, Andrej Tarkovszkij Sztalker és Gothár Péter A részleg című filmjéből vagy Bodor Ádám Sinistra körzet című regényéből. Az irodalmi, a filmművészeti és a képzőművészeti alkotásokat szintén inspirálja a hely – a hetvenes évek Szovjetuniója, a nyolcvanas évek Romániája és a kilencvenes évek Magyarországa. A tárlat kurátora, Hornyik Sándor koncepciója alapján a művészek a kiállítótérben egy-egy olyan személyes tárgyat is elhelyeztek, amely valamilyen konkrét helyhez kötődik az életükben, míg a hozzájuk tartozó kommentárok képet adnak arról, hogyan látják az alkotók a világot, milyen értékek iránt elkötelezettek, miben hisznek.
Tarkovszkij Sztalkerének az alapkérdése is a hit (de nem feltétlenül a vallásos), tehát az, hogy a Zóna emberei miként használják fel magát a Zónát, annak konkrét helyszínét és tárgyait, valamint az azt övező legendákat és hiedelmeket arra, hogy élhetővé és elviselhetővé tegyék saját, kietlen világukat. Azt a szubjektív világot, amely egy másik fénytörésben maga is csodálatosan komplex, hiszen rengeteg nép, kultúra, vallás és ideológia töredékeiből áll össze, akár Ukrajnában, Erdélyben, vagy az Alföldön lel otthonra.

Ferenczy Zsolt: Vizit III. - Visit III 2009 (olaj, vászon - oil on canvas magántulajdon, az Inda Galéria jóvoltából - private property, courtesy of INDA Gallery:40 x 60cm)

A tárlat ideje alatt folytatódik a MODEM tematikus filmklubja. Az ingyenes vetítések ezúttal is kéthetente kedden este lesznek a III. emeleti multimédia-teremben. A kiállítótérben pedig a Zóna művészei közül többen tartanak tárlatvezetést. A sort Ferenczy Zsolt nyitja – a festőművész január 31-én 18 órától kalauzolja végig az érdeklődőket a kiállításon.

A Zóna című tárlathoz kapcsolódóan kreatív pályázatot is hirdetett a MODEM, a nagyváradi Partiumi Keresztény Egyetemen. Az ott tanuló reklámgrafika szakos hallgatók közül csaknem harmincan adtak be plakát- és meghívótervet a Zónához, és végül Sütő Attila elképzelései alapján készültek el a kiállítás grafikai anyagai.

Az Élesdi Művésztelep elmúlt öt évét bemutató tárlaton Balázs Imre Barna, Bodoni Zsolt, Bugovits Anikó, Csurka Eszter, Ferenczy Zsolt, Galambos Éva, Halmi-Horváth István, Herman Levente, Incze Mózes, Juhász Dóra, Kaszás Réka, Kovács Lehel, Orbán Előd, Pittmann Zsófi és Marci, Szabó Attila és Szász Sándor művei láthatók.

Kovács Lehel: Ipari táj - Industrial Landscape 2008 (olaj, vászon - oil on canvas, Kogart Gyűjtemény - Kogart Collection: 120 x 150 cm)

Forrás: MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ
 

Teteje