Az e-kereskedelem forgalma már 500 milliárd felett

online kereskedelem
 

Az e-kereskedelem forgalma már 500 milliárd felett

A hazai webáruházak forgalma 2017-ben több mint negyedével bővült, ezzel pedig megdőlt az 500 milliárdos határ, fél évtizeden belül pedig várhatóan ennek duplája is elérhető lesz.

Az AdóOnline szerint a magyar online kiskereskedelem nettó forgalma túlszárnyalta tavaly az ötszázmilliárd forintos szintet. Ezzel fontos mérföldkőhöz ért egy hosszú évek óta folyamatosan emelkedő trend. Az e-kereskedelem bevétele ugyanis egy évtizeddel ezelőtt még az ötvenmilliárdot súrolta.

Az eNET Internetkutató Kft. 2017-re 545 milliárd forintos forgalmat becsült, ami egy 27%-os növekedésnek felel meg a 2016-os 427 milliárdhoz képest. A hagyományos kiskereskedelemből is egyre emelkedik az online vásárlások részesedése, súlya már 6,2%-os.

Az eNET a következő évekre vonatkozóan is optimistán szemlélődik. A szakemberek előrejelzéseik alapján úgy vélik, hogy tartósan fennmaradnak a növekedési trendek, ezáltal öt éven belül akár a 100 milliárd forintos határ is elérhető lehet.

Ezek az adatok a belföldi forgalomra vonatkoznak, a magyar vásárlók azonban külföldi webáruházakban is szívesen vásárolnak. A más országokból is vásárlók száma 1,5 millióról 2,7 millió főre nőtt 2015 óta, az elmúlt egy évben pedig félmillióval növekedett a számuk. A teljes internetes vásárlói tér pedig az már megközelítette az 5 milliót.

Az eNET ezért most először a külföldi költésekre is adott egy becslést. Ez alapján 2017-ben a magyar vásárlók 400 milliárd forintnyi forgalmat hoztak össze a külföldi webáruházakban. Ha a hazaiba ezt is beszámítjuk, akkor az online beszerzés tulajdonképpen már a tavalyi évben megközelítette az 1000 milliárdot.

De ha csak a hazai forgalmat vesszük figyelembe, akkor az online toplista élén továbbra is megtalálható a számítástechnika, a szórakoztató elektronika, a ruházat, a sportruházat, a játékok és az ajándékok. A top 5-be a lakberendezés került még be, hátrébb szorítva ezzel a háztartási gépeket és a fehérárut.

Az interneten vásárolt árucikkek szállításakor továbbra is a futárok számítanak a legnépszerűbbeknek. A tavalyi, 2017-es évben például a megrendelések összértékének ¾-ét, vagyis 73%-át futárszolgálatok és webshopok saját futárjai vitték ki.

A csomagok kifizetésekor még mindig a számla utánvétes megoldás a domináns a vevők körében. A megrendelések összértékének 47%-át pedig készpénzzel egyenlítik ki, 10% utánvéttel, de bankkártyával fizet.

Teteje