A fékpedáltól a féktárcsáig

Fékrendszerek
 

A fékpedáltól a féktárcsáig

A féktől egy dolgot várunk el, működjön. Mindenhol. Minden körülmény között. Hogyan? Észrevétlenül, csendben és hatékonyan. Most, hogy ezt tisztáztuk egyértelműen és félreérthetetlenül, vegyük sorra, mi is történik, ha rá lépünk a fékpedálra.

Amikor rálépünk a pedálra, akkor a főfékhengeren keletkezett nyomás a fékfolyadékon keresztül nyomást gyakorol a fékmunka hengerre és/vagy fékdugattyúra és az mozgásba hozza a féktárcsára feszülő fékbetétet, vagy a fékdobnak nyomott fékpofát. Itt a mozgási energiát hővé alakítjuk. Az autónk elkezd lassulni, minél jobban nyomjuk a pedált annál intenzívebben, míg a kívánt ponton meg nem állítjuk a kedvencünket.

Nyilván ez az alapelv, hiszen az idő múlásával egyre több kényelmi és biztonsági fékrendszerrel bővült ki az alap fékrendszer. Most csak nagyvonalakban foglakozunk ezekkel a rendszerekkel, amelyek a következők:

Fék szervo dob. Ha kihagynánk a fékezési folyamatból, testsúlyunk többszörösével is nyomhatnánk a fékpedált. Használatával pontosan tudjuk adagolni a fékhatást, minden különösebb erőlködés nélkül.

ABS. Ha a kerekünk elkezd csúszni, akkor az ABS beavatkozik: visszább vesz a fékerőből, majd újra ráengengedi a fékerőt, a megváltozott viszonyoknak megfelelően. Ez egy pulzáló lüktető folyamat, amit a kis talpacskánk kis ütésekként érzékel.

ABS szenzorok, érzékelők. Van egy forgó testünk, ami lehet kerékcsapágy vagy féltengelyre szerelt érzékelő, aminek a fordulatát érzékeli az ABS szenzorunk. Ez továbbítja a jeleket az ABS „kockának”.

ESP. A keresztirányú megcsúszáskor beavatkozó rendszer már sok életet mentett meg, ami ráadásul 20144 novembere óta kötelező . Az autó eleje, de jellemzően az autó hátuljának kitörésekor bizonyos kerék fékezése vagy a motorerő mérséklése révén tompitott, keresztbe állás vagy felborulás elkerülő rendszer. Klaszikus esetben egy hirtelen bal kanyar esetén a bal hátsó kerék fékezése a kitörés elkerülése végett.

Olvass tovább!

A cikk partnere: 

Teteje