Fejlődés útján a HR-szakma

humánerőforrás munkakör
 

Fejlődés útján a HR-szakma

A jelenlegi, 21. századi humánerőforrás-szakembereknek egyre több mindenre kell figyelniük, egyre több dologgal kell tisztában lenniük. Ilyen például a kiterjesztett valóság, a design thinking, a jelöltélmény, vagy az agilis toborzás fogalma. Évről évre változnak a vállalatok, a munka világa és a munkavállalók igénye is, éppen ezért elengedhetetlen, hogy az adott terület szakértői is lépést tartsanak a fejlődéssel.

A Profession.hu állásportál adatai alapján az elmúlt két évben nagyjából 40%-kal nőtt azoknak a hirdetéseknek a száma, amelyek HR-szakembereket céloznak meg. Idén főként toborzási és HR-specialista munkára kerestek embereket. A változások okán pedig olyan emberekre van szükség, akik képesek kezelni a négy generáció igényeit, kezdve a baby boomerektől egészen a mostani Z generációig.

A vállalati kultúra most nagyobb jelentőségnek örvend a tehetséggondozási stratégiában, hiszen a munkavállalók, álláskereső számára munka keresés kapcsán ez az egyik legfontosabb szempont. Ha a munkavállaló nem érzi az összhangot a munkahely hangulata, céljai és értékei között, akkor olyan helyre megy el, ahol azt érzi, hogy jobban számít a véleménye és a személyes célkitűzése.

Bátran kijelenthetjük, hogy ma az egyik legnagyobb kihívást nem más jelenti, mint a fiatalabb generáció toborzása és megtartása. Az új generáció számára ugyanis a munkahely nemcsak egy pénzkereseti lehetőség, hanem inkább egy fejlődési közeg, ahol változatosságot és élményt keresnek. Ha ez nincs, akkor váltanak.

Németh Gergely, szervezetpszichológiai szakpszichológus, a Metropolitan Egyetem Transzformációs HR szaktanácsadó szakának alapítója úgy véli, a friss generáció által kívánt változatosság egy adott szervezeten belül is megadható, ehhez csupán annyi kell, hogy megszabaduljunk a régi beidegződésektől. Hazánkban egyelőre csupán néhány nagyobb cég ismerte ezt fel, ők már elkezdték a HR csapatukat az új trendeknek és igényeknek megfelelően felépíteni. Az elkövetkezendő 2-3 évben mondhatjuk, hogy robbanásszerű változásra lehet számítani a HR-szakmában.

A HR szakembereknek meg kell tanulniuk, hogy az online térben hogyan tudnak hatékonyan működni, főként, mert a mai álláskeresők elsősorban az internethez fordulnak új állásért, vagyis a HR szakembereknek mindenképpen jelen kell lenniük, ha a legjobb jelölteket akarják megtalálni. Ráadásul a többi cég közül is meg kell próbálni kiemelkedni valahogyan, hiszen ők is vadásznak a mi jelöltjeinkre.

Ma már egyre több HR-folyamatot digitalizálnak, ezzel segítve a HR-szakembereket, hogy olyan feladatokat végezzenek, amelyek hozzáadott értéket képviselnek. A mesterséges intelligenciával ráadásul remekül automatizálhatók a háttér- és referenciakutatások, az interjúk ütemezése és lebonyolítása. Ha pedig a mesterséges intelligencia megbízhatóbb és intelligensebb lesz, akkor egy több ismétlődő feladatot kap majd a jövőben, így javítható lesz a jelöltélmény.

A legnagyobb kihívás tehát a HR-menedzserek számára az, a mindennapi munkájukba be tudják integrálni az összes HR-eszközt és technológiát. A másik fontos feladat pedig, hogy megelőzzék a konkurenciát, akiknek szintén ez a céljuk.

 

Teteje