Interjú a Könyvelésről

 

Interjú a Könyvelésről

A múlt alkalommal elkedztük beszélgetésünkte a DB-Contact Kft. és DB-Könyvelő Kft. két Ügyvezetőjével, akik elmondták, hogy látják a szakma rejtelmeit. Így megosztjuk veletek is, hogy belelássatok a száraz és sokszor kemény tények mögé...

Szilvi:
Igyekszünk fenntartani a jókedvet, mert ha az ügyfél arra jön be, hogy itt mindenki szomorú és monoton munka folyik, akkor nincs kedve az irodában időt tölteni és tanácsot kérni.
Azonban, ha pozitív légkör fogadja, akkor szívesebben mondja el a problémáját. Ezért van szükség pozitív légkörre és azt tapasztaljuk, hogy mindenki szívesebben dolgozik egy olyan munkahelyen, ahol a munkaidőben is jól érzi magát.
 
Honnan szerzitek be az információkat, hogy mindig naprakészek legyetek a jogszabályok változtatásában?
 
Szilvi:
Az alapvető jogi változásokat a HVG-ből tudjuk meg és az internet is hasznos segítség számunkra.
Folyamatosan olvassuk a szakmai fórumokat, és amikor az ügyfelek megkeresnek egy problémával, akkor automatikusan tudjuk, hogy mire kell megtalálnunk a legideálisabb megoldást.
Tulajdonképpen nagyon sok helyről lehet információhoz jutni, a híradóban is sok mindenre kapunk választ.
 
Évi:
Előfizetünk különböző szakmai lapokra, amit aztán minden kollégánk megkap elektronikus formában, hogy átolvassa. Ha megjelenik egy cikk, mindig át szoktuk beszélni, hogy igenis mindenki frissítse a tudását és figyeljen oda, hogy milyen aktuális változtatások vannak.
 
Úgy látom, sok energiát tesztek bele abba, hogy mindig folyamatosan, napra készek legyetek az információkból.
 
Szilvi:
Igazából, a mi munkánkban folyamatos tanulásra van szükség, figyelemmel kell kísérni a szakanyagokat. Természetesen van, amikor 1-2 nappal el vagyunk csúszva, de mindig igyekszünk pótolni az elmaradásainkat.
Ezeknek a szakanyagoknak a megtalálása, bővítése nem tartozik bele a munkaidőnkbe, nagyon sokszor a szabadidőnkből vesszük el az időt.
Napközben az ügyfelekkel kell foglalkozni és az olvasás marad a délutáni időszakra, esti időszakra.
Gondolom ezt más is így csinálja, ez egy bevett gyakorlat, így sokszor egész hosszúra kinyúlik a munkaidőnk.
 
Mi az, ami nektek könnyítés lenne a munkátok elvégzésében, akár elektronikus úton, az állam részéről?
 
Szilvi:
A legnagyobb könnyítés az lenne, ha nem változna minden hónapban a jogszabály. Elég lenne, ha 2-3 évente lennének változások és azokat jóval előtte tudnánk, hogy fel tudjunk készülni. Nagyon nehéz, amikor meghoznak egy új jogszabályt, és az 2 hét múlva életbe lép.
Nekünk minden alkalommal le kell fordítani az ügyfelek nyelvére és kell egy kis idő, hogy minden sort értelmezzünk. Gyakorlati példákkal szoktam alá támasztani, hiszen könnyebb mindenkinek a saját cégében, saját környezetében lévő példákon keresztül megérteni a jogszabályokat. Sokszor nem elég az időnk és előfordul, hogy az ügyfél valamibe belekezdett és azt nekünk korrigálni kell.
Örülünk, hogy folyamatosan kell fejlődnünk, de jó lenne, hogy amit megtanulunk, legalább egy évig tudnánk a gyakorlatban is használni.
 
Milyen gyakran változnak a jogszabályok?
 
Szilvi:
Én azt mondanám, minden hónapban van, valami plusz változás.
A munka törvénykönyve teljesen át lett alakítva és év elején az áfa és a társasági adó is változott.
 
Könyvelői oldalról, mit láttok a nagyvilágban, hogy alakul a vállalkozók helyzete?
 
Szilvi:
Sajnos, nincsenek könnyű helyzetben. Nagyon sok az anyagi teher, ami a munkáltatókra hárul. Nehéz eligazodni a jogrendszerekben és a lehetőségek is szűkebbek. Mindenki keresi, hol tudna könnyebben megmozdulni, és ez nem csak hazai viszonylatban, hanem európai helyzetben is nehéz. Nehéz kijutni külföldre, új üzleti kapcsolatokat szerezni. Szerintem most stagnál a piac.
 
Évi:
Úgy látom, hogy az építőipar van a legrosszabb helyzetben. Nagyon kevés olyan cég van, aki stabil és esetleg növekedni tud. Leginkább a stagnálás a jellemző, de reméljük javulni fog a helyzet. Nekünk is az az érdekünk, hogy a helyükre álljanak a dolgok.
 
Hogy látjátok, lesz javulás?
 
Évi:
Az a probléma, hogy iszonyatosan nagyok a terhek, sokfelé kell fizetni a cégeknek és sajnos nem kis összegeket. Bármilyen változtatás plusz járulékokkal, terhekkel jár és mindenki meggondolja, hogy merjen-e kockáztatni, vagy ne.
 
Szilvi:
Nagyon nehéz újba kezdeni, mindent nagyon meg kell alapozni, ami nagyon sok és alapos papírmunkával jár. Sokan azon csúsznak el, hogy egyetlen papír hiányzik, és ez csökkenti a vállalkozói kedvet. Nagyon sok mindent kell letenni az asztalra ahhoz, hogy valamit el tudjanak kezdeni, pedig, pont az lenne a jó, ha minél többen vállalkoznának, keresnék a lehetőségeket, és támogatva lenne, hogy a vállalkozók dolgozni akarnak, pénzt keresni és az országot fellendíteni.
Ezzel szemben, meg van nehezítve a vállalkozók élete, és ha az ő életük nehéz, akkor a miénk is az.
 
Hogy látjátok, sokan vannak, akik megijednek ettől, hátralépnek, és inkább nem tesznek semmit?
 
Szilvi:
Jelenleg a legtöbben hátralépnek és kivárnak. Persze az emberek sokszínűek, ahogy a vállalkozók is és van, aki bevállalja a nehezebb utat is, a bátrabbak mernek. Azonban akik nem olyan bátrak, mert nincs meg az a háttértámogatásuk, nem lépnek új területekre.
 
Egy jó könyvelő ebben tud segíteni?
 
Szilvi:
Mi a háttérsegítséget tudjuk nyújtani, többet nem.
Segíteni tudunk a jogszabályoknál, hogy megmondjuk a cég helyzetét, de nekik kell a lépéseket megtenni. Ennél többet nem is adhatunk, hiszen nem dönthetünk senki helyett, a vállalatvezetők feladata, hogy meglépik-e vagy sem. Mi tanácsot tudunk adni: ha megteszik, akkor ez történhet, ha nem teszik meg, akkor az. Van úgy, hogy egy harmadik lehetőséget tudunk kínálni vagy köztes megoldásokat, hogy mit tegyenek. Mivel nem a mi pénzük, hanem a sajátjuk, ezért nekik kell eldönteni, mit tesznek vele.
 
Fontos a bizalom, hogy elfogadják a könyvelő tanácsát?
 
Évi:
Igen, a bizalom nagyon fontos, hogy elmerjék mondani, mire készülnek és mi az az összeg, amit rászánnak. A magánéletük egy fontos részét osztják meg velünk. Mi segítünk, hogy hová kell elmenni, mit kell megtenni, és ha ezt a lépést megteszi, mi fog történni, mik a döntésének a vonzatai. Ez nekik segítség mindenféleképpen.
 
Folytatjuk…
Teteje