Mindig is gond volt a fiatalokkal?

 

Mindig is gond volt a fiatalokkal?

Közel 3000 évvel ezelőtt ezt vésték fel Babilonban a kőtáblákra az X generációsok: „A fiatalok elvetemültek és semmirekellők. Sohasem lesznek olyanok, mint a régi idők fiatalsága. A mai fiatalok nem lesznek képesek megőrizni kultúránkat.” Többen talán egyet is értenek ezzel, de vajon valóban így van?

Horváth Ádám, Executive Partner, a FiveStar! Creative Consulting munkatársa részt vett a veszprémi Pannon Egyetemen megrendezett XV. Tímár László Esettanulmány Megoldó Versenyen, ahol az volt a téma, hogy hogyan tudja egy vállalat megszólítani, elkötelezni, illetve megtartani az Y-generációs fiatalokat. A válasz: mindenekelőtt meg kell érteni a piacot, ha hosszú távon szeretne valaki sikeres munkáltatói márkát építeni. Nem elég ismerni a modern eszközöket és vírusvideót, gerillakampányt alkalmazni, ismerni kell az éppen meghatározó generációs trendeket, és az igényeket.

Hiába telt el 3000 év a babiloni vésés óta, még ma, 2017-ben is ferde szemmel nézik a fiatalok rohamos előretörését. Azonban nem csak 3000 éve és ma figyelhető meg ez az állapot, Szókratész is hasonlóképpen vélekedett a maga idejében: „Fiatalságunk rosszul nevelt, fittyet hány a tekintélyre és semmiféle tiszteletet nem tanúsít az idősek iránt. (…) Egyszerűen kiállhatatlanok.” Ez a generációk közötti különbség és feszültség tehát végigkíséri életünket és történelmünket egyaránt.

Ezt a problémát meg kellene tanulni kezelni, és szervezetünk javára fordítani. Horváth Ádám egy reprezentatív gyűjtést végzett az esettanulmányi versenyen, hogy mi az, amit szeretnének az Y-generációsok. A gyűjtés során kiderült, hogy szeretnék, ha az eredményeik alapján értékelnék őket, ha jelentősebb feladatokat végezhetnének, ha modern a technológia és nem elavult dolgokkal kell dolgozniuk, felhatalmazás-fanatikusok, egyensúlyt szeretnének a magánélet és a munka között, állandó visszajelzést igényelnek, és szeretnének hatást gyakorolni a világra. Egy vonzó munkáltatói márkához tehát az a legszükségesebb, hogy a munkavállaló szeressen és akarjon dolgozni menni.

Mit nem szeretnek a fiatalokban? Például azt, hogy van, aki szórakozásnak veszi a munkahelyet, ráadásul 1-2 év után már előléptetést várnak az Y-generációs fiatalok és talán nem tudják ugyanúgy ugyanazt az utat bejárni, mint elődeik.

De jó, ha tudjuk, a generációk kölcsönösen egymásra vannak utalva. Együtt kell működniük és közösen megoldást találniuk arra, hogy hogyan legyenek még vonzóbb munkáltatók. A cél érdekében változtatni kell, ki kell lépni a komfortzónákból és új nézőpontokat felfedezni.

Teteje