Vízpumpa, a vízhűtés legfőbb eleme

 

Vízpumpa, a vízhűtés legfőbb eleme

Mi a vízpumpa legfőbb feladata? A vízhűtésben keringő vizet (hűtőfolyadékot) mozgatja, ez biztosítja a megfelelő hűtést-fűtést. A vízpumpa többféleképpen hajtható, egyrészt vezérmű szíjjal, másrészt külső szíjjal, azaz ék- vagy hosszbordás szíjjal. A vízpumpa háza úgynevezett precíziós alumíniumöntéssel készül, a lelke a tömszelencében és a csapágyakban található. A tömszelence szilícium-karbidból és a bakelitből áll, ezeket egy rugó nyomja össze. A víztérben kialakult nyomás miatt itt nem használható szimering.

Csapágyazáskor fontos, hogy a pumpa milyen terhelést kap. Ezt számos tényező befolyásolja, tudni kell, hogy hány és milyen csapágy alkalmazható egy típusnál. Például egy olcsóbb vízpumpa gyártó úgy akar spórolni, hogy 2 helyett csak 1 csapágyat épít az alkatrészbe. Ez kívülről nem látható, de egy estleges tesztelésnél hamar kiderül a turpisság, ami drága mulatságot okozhat. Éppen ezért kizárólag minőségi vízpumpát érdemes használni.

A vízpumpák alumínium házába egy könnyező furatot is beillesztenek, aminek célja a tömszelence pillanatnyi nyomás túlterheléséből bekövetkező egy-két csepp víz kivezetése. Ezen kívül azért is van nagy szerepe, mert a rendszer hőmérséklet különbségei miatt a pumpa tetejére lecsapódhat a pára, ami vagy a csapágy rozsdásodásához vezet, vagy annak megállásához. Éppen ezért a gyártó cégek nagy része „előír” egy bizonyos mennyiségű hűtőfolyadék veszteséget, ami elfogadható (10.000 km/10-20 ml). Soknak nem sok, viszont ezzel ösztönöznek mindenkit a rendszeres ellenőrzésre, többek között a hűtővíz szintjének ellenőrzésére is.

Nagyon sokszor a túlzott tömítőanyag használata okozza az eltömődött lélegző furatot. Ez az úgynevezett „loktájny” leválhat a pumpa oldaláról eltömítve ezzel a termosztátot. Ráadásul a pumpa lapátját is leszakíthatja, a vízhűtőnket is eltömítheti és a fűtőradiátorunkat.

Mi okozza a vízpumpa meghibásodását? Első lépésként tudni kell, hogyha a vízpumpa a vezérlésben van, akkor a csereperiódus után a vízpumpát is cserélni kell. Ma már egyre zsúfoltabbak és bonyolultabbak a motorok, ezért elég nagy kihívást jelent, hogy valaki bontás nélkül megállapítsa, mi lehet a pumpa hibája.

Ilyen hiba lehet, hogy nincs kellő hűtés-fűtés, vagyis a fogak ledarálódhattak a lapátról, vagy a pumpa tengelyéről leszakadhatott a meghajtó kerék. Hiba lehet a vízpumpa nyikorgása is, amikor megfárad a tömszelence vagy a sok kilométertől, vagy a nagy hő terheléstől vagy a túl nagy nyomástól, amely a víztérben alakult ki.

Az autó szétszedésénél könnyebb megállapítani a hibát. Például, hogy rozsdalé jelenik meg a könnyező furaton, mert nem megfelelően töltöttük fel a rendszert hűtőfolyadékkal. A pumpát nem pontosan szereltük fel, és a tömítő anyagot egyenetlenül vittük fel, nem használtuk megfelelően a fagyállót. Nem állítottuk be jól a vezérműszíj feszességét, ezért a kenőanyag kimosódott, vagy sérült a külső tömítés. Idegen anyag kerülhetett a rendszerbe, eltörhetett a csapágy a pumpában, vagy leszakadhatott a fogazott tárcsaterelő lemez.

Az elmúlt időszakban az elektromos pumpák is hódítanak, aminek az a lényege, hogy a rendszer nem megy folyamatosan, kizárólag akkor, amikor szükséges. A hideg motor beindításakor a blokkban lévő hűtőfolyadék is hideg. Ahhoz, hogy hamarabb felmelegedjen, nem kell forgatni a motor beindításakor. Erre azért van szükség, hogy hamarabb elérjük az üzemi hőfokot, így hamarabb lesz meleg az utastérben, és a motor az emissziós adatokat is hamarabb fogja produkálni. 

A cikk partnere: 

Teteje