Autópiac 2013 Europa

 

Autópiac 2013 Europa

2013 Autópiaci körkép Európában

A Dacia a legnagyobb király!
Tavaly zsinórban hatodik éve csökkentek az új autó eladások Európában, az Alfa Romeo, a Citroen és a Peugeot nem lesz büszke 2013-ra, a magyar modelleknek köszönhetően a Mercedes viszont erős évet zárt, a Dacia pedig egyenesen szárnyalt. A román márka autóiból közel 290 ezret adtak el, vagyis többet, mint amennyit SEAT-ból összesen, és kétszer annyit, mint Suzukiból, Hondából vagy Mazdából. Magyarországon Fordból adták el a legtöbbet, a legnépszerűbb modell a Skoda Octavia volt.
Az európai új autó értékesítések (amikor személyautó értékesítésről vagy eladásról írunk minden esetben az újautó-regisztrációt értjük ez alatt) száma több mint 11,85 millió darab volt tavaly, ami 1,7 százalékos csökkenést jelentett. Ez zsinórban a hatodik olyan év volt, amikor zsugorodott az európai autópiac. A jövő viszont biztató, egyre több jel utal arra, hogy elérte a piac a mélypontot , ugyanis az elmúlt hónapok már a növekedésről szóltak. Az eladások tavaly decemberben már 13 százalékot erősödtek, ilyen jó adatra pedig 2009 decembere óta nem volt példa.

Az Észt autópiac növekedett a leggyorsabban
Az autópiacok között az észt teljesített a legjobban tavaly, míg a leggyengébb teljesítményt Ciprus produkálta. A komoly gazdasági gondokkal küzdő országban ugyanis több mint harmadával kevesebb új autót regisztráltak, mint 2012-ben.
A legnagyobb autópiacok közül az Egyesült Királyság magabiztosan erősödött hónapról-hónapra, így nem meglepő, hogy ez a piac került ki győztesen ebből a kategóriából. Az év első felében gyengélkedő spanyol piac is megrázta magát az év második felében, így feljöttek a második helyre. A német, a francia és az olasz autópiac viszont gyenge évet zárt, az azonban mindenképpen biztató, hogy a visszaesés mértéke már csak egy számjegyű volt tavaly, valamint a decemberi statisztikák már az összes vezető autópiacon erősödést jeleztek.

Előkelő helyen végzett a magyar autópiac
A magyar autópiac sikeres évet zárt tavaly, ugyanis 5,8 százalékkal nőttek az eladások 2012-höz képest. Ezzel a hatodik helyen végzett az európai országok versenyében 2013-ban. Ugyanakkor látni kell, hogy a lakossági járművásárlás drasztikusan visszaesett, így elmondható, hogy a hazai új autó piacot a céges vásárlások tartják életben. A megoszlás a magán vásárlások és a céges vásárlások között durván 25 és 75 százalék volt az utóbbiak javára. Így nem csoda, hogy mind az autómárka mind pedig a modellek szintjén olyan gyártó, illetve gépjármű győzedelmeskedett tavaly, amelyeket elsősorban a cégek preferálnak. A gyártók versenyéből a Ford került ki győztesen, míg modell szinten a Skoda Octavia vitte a prímet.
A magyar autópiac tovább növekedhet idén, a JATO várakozásai szerint 7-10 százalékkal több autót adhatnak el, mint tavaly. Továbbá úgy vélik, hogy a magánszemélyek is visszatalálhatnak végre a szalonokba. Ezt a várakozást elsősorban a járművek elöregedésére, a szervizköltségek növekedésére, és az egyes kereskedésekben elérhető személyre szabott jelentős kedvezményekre alapozzák. Ugyanakkor, ahogy a fenti ábra is mutatja a válság előtti szintek eléréséig még nagy utat kell megtennie a hazai autópiacnak.

A Renault-csoport sikerét hozta 2013
A márkacsoportok között az első helyet a Renault csoport szerezte meg, a franciák gépjárműveiből tavaly 4,4 százalékkal többet regisztráltak, mint 2012-ben. A második helyen a Daimler végzett, a cégcsoport 4 százalékkal több személyautót értékesített. Ez a siker magyar siker is, ugyanis márkacsoporton belül a Mercedes-Benz volt a húzóerő, a márka rekord eladásokról számolhatott be. Ehhez pedig nagyban hozzájárultak a cég kompakt modelljei, köztük az idehaza is gyártott B-osztály és a kizárólag idehaza gyártott CLA. A cég ugyanis ebben a szegmensben több mint 64 százalékos növekedést tudott elérni. A két legrosszabb teljesítményt 2013-ban volumengyártók könyvelhették el, a PSA Peugeot Citroen új autó regisztrációi 8,4, míg a Fiaté 7,1 százalékkal estek vissza tavaly.

A Dacia lett Európa királya
A csoportszintű Renault győzelem nem volt véletlen, ugyanis a márkák között torony magasan győzedelmeskedett a Dacia, melyből több mint 23 százalékkal többet regisztráltak tavaly, mint egy évvel korábban. A legnagyobb zuhanást az Alfa Romeo szenvedte el, a cég modelljeiből közel 30 százalékkal kevesebbet értékesítettek. Az eladásokat látva egyértelmű, hogy a vásárlók sokkal racionálisabbá váltak, és döntéseik meghozatalánál az ár-érték arány került az első helyre.

Belehúztak az ázsiai gyártók
Tavaly az európai gyártók eladásai trendszerűen csökkentek, az ázsiai gyártók viszont az év második felében magukra találtak. Az európai gyártók teljesítményét a PSA Peugeot Citroen és a Fiat húzta vissza, míg az ázsiai gyártók szekerét olyan márkák tolták, mint a Mazda, a Toyota, vagy éppen a KIA.

Megrázták magukat a volumengyártók
Az elmúlt hónapokban remekelő luxusautó-gyártóknál már a megtorpanás jelei látszanak, a volumen gyártóknál viszont pozitív fordulat kezd kirajzolódni. Utóbbi jelenség a teljes piac szempontjából azért fontos, mert a teljes eladás oroszlánrészét ezek a gyártók adják.

Magabiztosan uralja a Volkswagen Európát
A Volkswagen a 25 százalékos részarányával toronymagasan uralta az európai piacot. A legnagyobb térnyerést a Renault érte el, a cég 0,5 százalékponttal tudta növelni részesedését, így a tortából 9,1 százalékos szeletet hasíthatott ki magának. Az év vesztese ebben a tekintetben a PSA (Peugeot, Citroen) csoport volt, a vállalat piaci részaránya 11,9 százalékról 11,1 százalékra esett.

Forrás: Index

Teteje