Emberközpontú lenne a technológia?

 

Emberközpontú lenne a technológia?

Az emberek hatalomhoz juthatnak az emberközpontú technológiák rohamos térnyerésével, ezáltal pedig képesek átalakítani az üzleti és a társadalmi létet. Az Accenture éves technológiai jelentése szerint az embereknek meg van az a képességük, hogy a kifejlesztett technológiákat irányításuk alatt tartsák, és pozitív változásokat teremtsenek az alkalmazásukkal. A mesterséges intelligenciával, technológiával jobb életet biztosíthatnak, és átformálhatják a már jól megszokott környezetünket.

Idén a „Technológia az emberekért” témát választották, amely olyan technológiák tervezésének, megalkotásának céljára helyezi a hangsúlyt, amely nem helyettesíti, hanem sokkal inkább kiterjeszti, illetve felerősíti az emberi képességeket. Egyre inkább kezdjük észrevesszük azokat a technológiákat, amelyek az igényeinket észrevétlenül érzékelik, személyre szabott felhasználói élményt is képes nyújtani.

Paul Daugherty, az Accenture technológiai és innovációs igazgatja szerint a technológia napi szinten alakítja mind az életünket, mind a munkánkat, ezenkívül fontos társadalmi kérdésekkel és új lehetőségek teremtésével foglalkozik, az életünkre kiható változásokat pedig az emberek irányítják.

Az Accenture egy kutatást végzett Technology Vision címen. A kutatásban az üzleti és IT vezetők 86%-a úgy vélte, gyorsan fejlődnek a technológiák, de ezeknek a sokszorozó hatása eredményezi leginkább az innovációs áttöréseket. A jelentés részletesen ismerteti, hogy az emberek hogyan tudnak olyan technológiákat tervezni, amelyek nem csak tanulni képesek, hanem emberként gondolkodni is. Az üzleti élet profitálhat az emberközpontú technológiából, hiszen a vezető vállalatok átalakítják kapcsolataikat, és szolgáltatóból partnerek lesznek.

Példának okáért a CVS Health vállalat már alkalmaz emberközpontú megközelítéseket, hogy javítsa az egészségügyi ellátást. Az okosórák egy mobil alkalmazás segítségével személyre szabott emlékeztetőt állítanak be az ügyfelek számára a gyógyszerek bevételére, fényképeket készít a receptekről felgyorsítva az utánrendelést, bescanneli a biztosítási kártyát. Ezáltal nagyobb hangsúly helyeződik a személyes egészségügyi ellátásra, és szorosabb orvos-beteg kapcsolatok építhetők ki.

A jelentés szerint az alábbi öt technológiai irányzat számít feltörekvőnek, amelyek elengedhetetlenek az üzleti sikerhez:

1.      Az AI az új UI: A mesterséges intelligencia (AI) egyszerűvé és okossá teszi számunkra a folyamatokat, interakciókat, megbirkózik a problémákkal. Ez lesz az UI, vagyis az új felhasználói interfész, amely támogatni fogja a rendszerekkel folytatott tranzakciókat és interakciókat.

2.      Tervezés mindenki részére: Minden döntést emberek hoznak, még a technológiai tervezésekre irányuló döntéseket is. Ez azt is jelenti, hogy a technológiának az emberi viselkedéshez kell alkalmazkodnia, hogy javítani tudja az életünket, gazdagabbá, teljesebbé tegye.

3.      Ökoszisztéma=makrokozmosz: Vannak úgynevezett platform-vállalatok, amelyek egyfajta közösségi hozzáférési pontot biztosítanak több szolgáltatás számára, átlépve ezzel a vállalatok működésének, versengésének szabályain. A vállalatoknak ezért ökoszisztéma – megközelítésre és platform – stratégiára van szükségük, hogy vezetővé válhassanak.

4.      Munkaerőpiac: Egyre jobban nő az online munkaszervezés, az igény alapú munkaplatform, ezért a vezető helyen lévő vállalatok eltörlik a hagyományos hierarchiájukat, és a tehetségek piacterét helyezi előtérbe, ami gazdasági átalakuláshoz vezet.

5.      Ismeretlen terepek: A siker érdekében a vállalkozásoknak be kell vállalniuk az ismeretlen területeket az ökoszisztémák által vezérelt digitális gazdaságban. Nem csak az új termékek és szolgáltatások bevezetésére kell koncentrálni, hanem a lehetőségeket kell megragadniuk, hogy valami újat hozzanak létre.

Teteje