Kálmán Imre: Marica grófnő
Ha A csárdáskirálynő Kálmán Imre legtöbbet játszott műve, akkor kétségkívül a Marica grófnő a legizgalmasabb és legkedveltebb… Ami nem csoda, hiszen egy slágerekkel teli, különleges, mégis korszerű történet elevenedik meg különböző, saját maguk gyártotta hazugságok hálójában vergődő szerelmes emberekről!
A történet kicsit romantikus, de viharos.
A saját családi vagyonának nyakára hágó, gróf Endrődy-Wittenberg Tasziló szégyenében Erdélyben, a Decsényiek ősi birtokán vállal gazdatiszti állást, Török Béla álnéven. Minderről mit sem tudva, egy szerelmi csalódástól feldúltan érkezik haza Bécsből a birtok úrnője, Marica, hogy eltemetkezzen a vidéki magány csendjében. S mivel minden kérőjében hozományvadászt lát, elhíreszteli, hogy jegyese lett egy Zsupán Kálmán nevű bárónak. A két, lelkileg sérült fiatal olthatatlan szenvedéllyel szeret egymásba... Közben persze felbukkan a Marica által csak kitaláltnak vélt Zsupán, aki ugyan Tasziló jó barátja, és kedvéért vállalja az álruhát, de e "jelmezben" beleszeret barátja húgába, aki persze mit sem ért az egészből. A sztorit egy útjáról eltérített levél, a "segítőkész" barátok és rokonok ténykedése bonyolítja, és természetesen elmaradhatatlan a lélekből szóló gyönyörű hegedűszó...
Szép példája a darab, hogy lehet egyre inkább belegabalyodni a saját magunk által szőtt hálóba. Marica és a "gazdatiszt" sok-sok konfliktuson, szenvedésen kell, hogy átessenek, míg legyőzik önmagukat, mert végül így győzedelmeskedhet minden operett központi témája, a szerelem. A Marica grófnő éppen ezért szép bizonyítéka annak, hogy a szerelmünkért, a vágyainkért akkor is küzdeni kell, ha előtte szinte helyrehozhatatlan hibákat követtünk el!
Lenyűgöző segítség ebben Kálmán Imre hihetetlen dallamgazdagsága, mely ezúttal is a legkülönbözőbb stílusokba kalauzolja a nézőt: az amerikai foxtrottól a shimmy-ig, a bécsi keringőtől a magyar csárdásig, no és a cigányzenéig (utóbbiakat maga a komponista tette széles körben elfogadottá, színpad- és szalonképessé).
Csodaszép szólók, andalító duettek, vérpezsdítő táncok, látványos revü és igazi magyaros mulatás; Szép város Kolozsvár, Hej, cigány, Szent Habakuk, Ringó vállú csengeri violám... s közben mindannyiunknak megadatik a remény: a legnehezebb helyzetekből is ki lehet mászni, ha az embernek végül van gerince, szíve, bátorsága!
A Marica grófnő minden idők egyik legtöbbet játszott operettje, méltán magyar, s méltán világhírű. A Kerényi Miklós Gábor rendezte operett nemcsak Budapesten, de Szentpéterváron, Jekatyerinburgban és Bécsben is látható.
SZEREPOSZTÁS
Szöveg
Julius Brammer és Alfred Grünwald
Fordította
Harsányi Zsolt
Átdolgozta
Kardos G. György, Kállai István, Kerényi Miklós Gábor
Vezényel
Somogyi-Tóth Dániel
Marica grófnő
Fischl Mónika/ Geszthy Veronika/ Lévai Enikő Éva
Taszilo gróf
Boncsér Gergely/ Vadász Zsolt/ Barkóczi Sándor
Liza, a húga
Dancs Annamari/ Szendy Szilvi/ Vörös Edit
Liebenberg István
Kerényi Miklós Máté/ Peller Károly/ Laki Péter
Bozsena grófnő
Oláh Zsuzsa
Dragomir Populescu Moritz herceg
Dánielfy Zsolt
Kudelka, Bozsena grófnő inas
Garay Nagy Tamás
Tschekko, öregszolga Maricánál
Csikos Sándor
Manja, cigánylány
Ujvárosi Andrea
Cigányprímás
Tordai Zoltán
Csendőr
Udvarhelyi Péter
Közreműködnek a Kodály Filharmónia Debrecen és a Csokonai Színház Énekara (karigazgató: Gyülvészi Péter) és a Szent Efrém Görögkatolikus Iskola diákjai
Szólót táncol
Homonna Nóra, Kovács Nikolett, Nagy Olivér, Steuer Tibor
Táncosok
Balogh Martin, Bora Fanni, Gáll Kitti, Pozsonyi Ágnes,Tóth Andrea, Molnár Endre, Sárga Szabolcs, Szilágyi Dániel
Díszlet-jelmeztervező
Gyarmathy Ágnes
Játékmester
Bori Tamás
Koreográfus-asszisztens
Laczó Zsuzsa
Rendezőasszisztens
Niklai Judit, Bakai Barbara
Ügyelő
Szabó Krisztián
Súgó
Menich Éva
Koreográfus
Lőcsei Jenő
Rendező
Kero®
Bemutató: 2014. október 10.
Forrás: csokonaiszinhaz.hu