Újvilág

 

Újvilág

Újvilág. Kortárs kanadai printművészet / A nyelv vége.
Derek Michael Besant kiállítása

2013. március 30. – június 23.

A MODEM nagyszabású válogatása kortárs kanadai printművészek több mint félszáz munkáját vonultatja fel. A kiállító tizenkét művész Kanada különböző tartományaiban él és munkálkodik, de mindben közös a print művészete iránti elhivatottság és rajongás, legyen szó hagyományos papír-tinta vagy a legmodernebb digitális technikáról. A csoportos bemutatkozásra valamennyi művész új alkotást készített, melyhez további kuriózumként egy rendkívül aktuális, közös témát választottak. A sztereotípia az Újvilág szóhoz – a kiállító művészek országának 18. századi elnevezéséhez – az európai gyarmatosítás korát és viszonyait társítja, ezért a művészek az idegen kultúrákat befogadó kanadaiak identitásának kérdésére keresik a választ. Kérdésfelvetésük kettős: egyrészt önmagukat faggatják, hogy mit is jelent számukra az országuk, milyen asszociációkkal tudják megragadni egyedülálló lényegét, másrészt arra keresik a választ, hogy kézzelfoghatóvá válik-e egy ország identitása az egymástól távoli városokban élő, ízig-vérig mai problémákkal foglalkozó és a legkorszerűbb technikákat alkalmazó, különböző szemléletű művészek önmeghatározásai alapján. A tárlat tehát kétszeres kalandra hívja a nézőt. Miközben a művészek a hétköznapi ember romantikus elképzelésére reflektálnak, saját, legbensőbb énjükben a személyes én és a kollektív tudat közös gyökereit kutatják.

Az Újvilág címet viselő kiállításon Kanada tizenegy prominens művésze állít ki. Alkotásaik nemzeti tradíciókat, személyes élményeket, kollektív és saját értékeket vesznek górcső alá, s értékelnek újra, s ehhez a kortárs művészet legprogresszívebb kifejezésmódjait és eszközeit használják. A tárlat nem egy tradicionális print kiállítás, inkább print-integrált módszerek bemutatója az installációtól a könyvművészeten át egészen a digitális vetítésig; a művészek a mai fejlett tinta-technológiák segítségével újradefiniálják a print médiumát. Kiállító művészek: Karen Dugas, Mark Bovey, Guy Langevin, Tanya Harnett, Walter Jule, Davida Kidd, Sean Caulfield, Bonnie Baxter, Alexandra Haeseker, Liz Ingram and Bernd Hildebrandt

Tárlatukhoz szorosan kapcsolódik Derek Michael Besant, a kiállítás kurátorának legújabb képsorozata, melyet A nyelv vége című kiállítás-a-kiállításban szekció mutat be. A sorozat a globalizálódó világ új képigényére reagálva az arc és a tekintet narratív és kommunikatív sajátosságait vizsgálja. A textilre nyomott, komputerrel alkotott, fotó alapú képeken elmosódott arcok és személyes sorsot, világlátást kifejező mondatok jelennek meg. Minden embernek saját története van, melyről az arc önkéntelenül árulkodik. Ám a portrékat csak akkor látjuk rendesen, ha messziről nézzük a képeket, s a megértést segítő szövegeket csak akkor tudjuk elolvasni, ha egészen közel megyünk hozzájuk. Közepes távolságból (attól függően, hogy a kép mely összetevőjére koncentrálunk) egy harmadik narratívát társíthatunk az arcokhoz. Melyik az igazi? Mennyire befolyásolnak bennünket a képek és a szövegek? S mi az a távolság, ahonnan egy személyiség valós énjét, reális megismerhetőségét nem befolyásolja a másik ember közelsége? A kérdések az identitás meghatározásának nyelvi, formai aspektusain túl a vizuális befogadás és megismerés korlátaira mutatnak rá.

Forrás: MODEM

Cimkék: