Vállalkozás kezdőtőke nélkül

 

Vállalkozás kezdőtőke nélkül

Hallgatva a panaszáradatot, úgy tűnhet, mintha egyáltalán nem is lehetne manapság vállalkozásba kezdeni. Vagy ha mégis, az csak olyanoknak sikerülhet, akik hatalmas kezdőtőkével és egy csomó minden mással rendelkeznek, ami nekünk nincs. Ahelyett, hogy feladnánk, fordítsunk egyet a dolgon: mindenkinek van VALAMIJE! Csak meg kell találni, és felépíteni rá az üzletet.

Meg kéne fordítani a gondolkodás irányát ahhoz, hogy észrevegyük az üzletet. Első lépésként ahelyett, hogy keseregnénk azon, ami nincs – például kezdőtőke –, fókuszáljunk arra, ami van! Minden korábbinál rugalmasabbá kell válnunk, túl kell lépnünk azon, hogy mi az, ami „derogál”, vagy hogy mindenképpen a tanult szakmánkból kívánunk megélni. Rengeteg példa van arra, hogy olyasmiből épít valaki sikeres vállalkozást, ami korábban csak hobbi volt.

Támaszkodjunk a saját tudásunkra. Ha valaki kiválóan beszél egy ritka nyelven, ha remekül varr, bár eddig csak hobbiból tette, vagy ha elismerten ő a legjobb nőcsábász, esetleg férfifogó közel s távol, ez mind-mind alapja lehet egy későbbi sikeres üzletnek.

Egy angol vállalkozó a lehulló falevelek újrahasznosítására házilag készített egy olyan szerkezetet, amely felaprítja, majd cső formában összepréseli az avart. Az így keletkezett csomagokat kandallókban és fatüzelésű kályhákban lehet felhasználni. Egyre többet emlegetett példa a lakáséttermeké. Itt főzni szerető emberek – sokszor szakácsvégzettség nélkül – látnak vendégül másokat az otthonukban. Egy szintén sikeres, bár kicsit más jellegű példa a Szedd magad! rendszerben értékesítő termelőké. Nincs elég pénzük munkásokat megfizetni a szüretelésre és a termény elszállítására, hát megteszi a fogyasztó. A nehéz munka vidám családi programmá válik, nem mellesleg a jelentősen olcsóbb ár is vonzza a vásárlókat. A haszon pedig még így is bőven megvan, főleg ahhoz képest, ha a fán maradt volna a termény.

Azért senkit nem hitegetnénk azzal, hogy egyetlen fillér nélkül is lehet vállalkozni. Az olyan alapvető költségek, mint például a cégalapítás, a weboldal létrehozása és bejegyeztetése nem kiválthatók. De például a természetes személyek között háztartási munkára létesített munkavégzésre irányuló jogviszony adórendszeren kívüli keresettel járó foglalkoztatásnak minősül, ezért egyáltalán nincs szükség cégre – sőt. Biztosan nem nélkülözhető a marketing, azonban az internet és a közösségi oldalak világában erre nem kell hatalmas összegeket költeni.

Inspiráló példák
Elmosom helyetted „Ha nincs kedved, ha túl sok van, ha mindig veszekedtek rajta, ha agglegény vagy, ha vendégség volt, ha már nincs miből enned/innod, vagy ha bármi miatt nyakadon áll egy csomó mosatlan edény, és nem akarsz foglalkozni vele, akkor írj egy e-mailt, és elmosom helyetted!” Így ajánlja magát az egyébként környezetmérnök Mangel Koppány a Facebookon. Óránként egy ezresért, vagy adományért mosogat, pakol, falat fúr. Hogy miért? Mert elege lett a siránkozásból.
Férfi egy órára „Szimpatikus, kreatív fiatalemberek állnak rendelkezésére, hogy segítsenek Önnek a férfit igénylő ház körüli teendőkben.” Ez a Férfi egy órára bemutatkozója, ők óránként 7000 forintért bármilyen ház körüli, szakképzettséget nem igénylő munka elvégzésére vállalkoznak. Cipelnek, fúrnak, emelnek. „Büszkén fedezem fel magamban azt a megörökölt képességet, ahogy a kényszer szülte helyzeteket megoldom” – mondja az ötlet hazai meghonosítója.

 

Forrás: Piac&Profit