Ingatlanpiaci körséta 2. rész

 

Ingatlanpiaci körséta 2. rész

A szájreklám tömegpusztító fegyverként tarol a piacon. Megfosztva egyeseket egy szakmailag és üzletileg egyaránt megalapozott ügylettől. Sajnos árképzés esetében az emberek még mindig inkább az ismerősök véleményére adnak, mint a szakemberekére. Pedig az eladási árak tekintetében egyetlen hiteles forrás az ingatlanközvetítőknél keresendő. A vevők és eladók a szakemberekhez való viszonyulás szempontjából is különböznek. Amíg az előbbiek főleg kényelmi okokból, erőteljesebb bizalommal fordulnak szakértőkhöz, addig az utóbbiak bizalmatlanul és kényszeredettségből keresik a közvetítőkkel való kapcsolatot.

Lényegesnek tartom néhány gondolat erejéig az ingatlan szakmáról és a benne dolgozó emberekről is szót ejteni.

Az elmúlt 9 évben számtalan franchise típusú és önálló vállalkozás jelent meg a hazai piacon. Ezek a cégek fiatalos, lendületes hozzá állásukkal, agilitásukkal egyszerűen lemosták elődeiket. Gyakran halljuk, hogy az eladók egyáltalán nem szándékoznak szakemberekkel együttműködni. Ennek egyik oka, a kifizetendő jutalék. Hiszen ennyivel is kevesebb marad. A mai világban ez teljesen érthető. Ne felejtsük el, ha egy kiváló fogászhoz, sebészhez, nőgyógyászhoz, autószerelőhöz, esküvőszervezőhöz, fodrászhoz, stb. akarunk bejutni, azt ajánlás útján érhetjük el és örülünk, hogy egyáltalán szóba állt velünk az illető. Az ott elvárt tiszteletdíjak teljesen természetesek és senkinek sem okoznak problémát. Nyilván azért, mert az egészség, szépség fontos és a felsoroltak mindegyike olyan szakterület, ami szakembert, felkészültséget, hozzáértést igényel. Akkor a legnagyobb értékű vagyontárgyunk eladásának esetében nem lenne természetes szakemberhez fordulni?

Egy profi ingatlanközvetítő komoly műszaki, értékbecslői, építészeti, értékesítési, jogi, pszichológiai felkészültséggel, türelemmel, önuralommal, rendelkezik. Rendkívül humánus, de mégis üzleties, szórakoztató, kiegyensúlyozott és barátságos, de mégis határozott. Képes megállapítani az ingatlan valós piaci értékét, eladási árát, hibáit, értéknövelő vagy csökkentő tényezőit, kezeli a vevők és az eladók problémáit, az ingatlan eladással kapcsolatban és akár azon túl felmerülő emberi, jogi, anyagi természetű problémákat. Döntései, javaslatai hosszú távon kihatnak családok százainak életére. Tehát kijelenthető, az ingatlanközvetítés rendkívüli emberi és szakmai felkészültséget igényel. Az is egyértelmű, hogy ez egy szolgáltatás, amelynek ára van. Ez a közvetítői jutalék. Mértéke Debrecenben 2.1%+ÁFA-tól, 5 %+ÁFA-ig terjed. Azoknak, akik ebből nem egyszerűen megélnek ezen a kőkemény piacon, hanem sikeres és áldásos tevékenységüknek, hozzáértésüknek köszönhetően ajánlásokra tesznek szert, szakértelme, alkalmassága megkérdőjelezhetetlen. Az természetes, hogy emberekként követhetünk el apró hibákat, de ki nem? Érdekes, hogy az eladók alkalmasint bizalmatlanok velünk közvetítőkkel. Arról beszélnek, hogy ismerőseik közül kinek és milyen rossz tapasztalata volt. Vevőként, korábbi félelmüktől felszabadultan veszik fel a kapcsolatot azokkal a közvetítőkkel, akiket hetekkel azelőtt elutasítottak. Sőt, fel vannak háborodva, hogy az illető vasárnap este nem elérhető és az már csak természetes, hogy tízből három-négy vevő azon töri a fejét, hogyan is lehetne az ingatlanost kikerülni. Tehát az eladók és közvetítők között felmerülő problémák hátterében gyakran a vevői magatartás áll. Persze legtöbbször az emberek azt sem tudják, hogy melyik cégnek adtak az ingatlan eladására megbízást és milyen feltételekkel. Még mindig úgy vélik, hogy a legcélszerűbb megoldás, ha egyszerre több közvetítővel állnak kapcsolatban, növelve az eladás esélyét. A jelenlegi helyzetben ez a legrosszabb, amit választhatnak. A hazai piac jelenleg túlkínálat mellett, folyamatosan csökkenő kereslettel jellemezhető. Így az érdeklődők, illetve a hirdetés céljából valóban használható online és offline felületek száma Debrecenben alacsony. Ez egy adott megbízás esetében, több közvetítővel való együttműködésnél, folyamatos kommunikációs zavarokat eredményez. Ezért rendszeresen előfordul, hogy több értékesítő, ugyanannak az ügyfélnek, közel egy időben mutatja az adott ingatlant. Így felmerül a kérdés, hogy kinek jár a jutalék?

Összességében azt javaslom, hogy eladóként és vevőként is keressék az ügynökségekkel való kapcsolatot. A középáras szolgáltatási árak mellett, az önálló, jól felszerelt irodával rendelkező vállalkozásokat részesítsék előnyben. Eladóként pedig válasszák ki az ajánlott vagy jelentkező cégek közül azt a maximum kettőt, akik a legszimpatikusabb fellépés, érthető és követhető szerződési feltételek mellett, 3% alatti jutaléksávban gondolkodik.

Cimkék: 
Teteje