A LEGFONTOSABB KÜLÖNADÓK és anyagi vonzataik

 

A LEGFONTOSABB KÜLÖNADÓK és anyagi vonzataik

A különadókat persze nem csak a magyar kormányok szeretik. Általában rugalmasságuk miatt népszerűek, hiszen sokkal kevesebb egyeztetést és uniós harmonizációs kötelezettséget igényelnek, mint például az áfa-, a társasági adó, vagy az szja-kulcsok változtatása. Ráadásul megvan az az előnyük, hogy könnyebben kommunikálhatók egy-egy átmeneti krízishelyzetre való hivatkozással, és rohamtempóban – a magyar gyakorlat szerint 30-45 nap alatt – át lehet őket verni. A rendszerből való kivezetésük viszont nagyon ritkán, lassan és nehezen történik meg, elég, ha csak megnézzük az elmúlt pár év emlékezetes különadóinak előéletét.


01

ENERGIAADÓ

2004-ben még Medgyessy Péter kormánya léptette életbe, hogy megadóztassa az energiakereskedő, felhasználó és előállító cégeket. Nem az eredmény, hanem a felhasznált/előállított energia mennyisége után fizetendő. Tíz éve velünk van, igaz, legalább nem mondták rá, hogy átmeneti.


02

HITELINTÉZETI JÁRADÉK

Gyurcsány Ferenc nevéhez kötődik, 2007-től kell fizetni. Átmeneti intézkedésnek indult, az államilag támogatott hitelállományon elért bevételt adóztatja, ma már relatíve kis tétel.


03

ENERGIAELLÁTÓK JÖVEDELEMADÓJA

Robin Hood-adóként is fut, 2009-től része az adórendszernek. Az energiaellátók, közszolgáltatók adózás előtti eredménye róják ki; jövőre majdnem 45 milliárd forintos tétel.


04

BANKADÓ

Hosszabb nevén pénzügyi szervezetek különadója; 2010 szeptemberétől vezette be a második Orbán-kormány. A 2009. végi mérlegfőösszeg alapján vetik ki minden évben. Átmenetinek indult: 2012-ben feleződnie kellett volna, 2013-ra ígérték, hogy eltörlik. Ez nem történt meg, sőt, ma is az egyik legkomolyabb tétel. Jövőre 144 milliárd jön be belőle.


05

HITELINTÉZETI KÜLÖNADÓ

2011 januárjában újabb átmeneti sarcként dobták be a bankokra. Az alapja az adózás előtti eredmény és a bankadó együttes összege. Ennek a 30 százalékát vonják el.


06

ÁGAZATI KÜLÖNADÓK

2010 decemberétől élt, kiskereskedők, távközlési és energiacégek fizették. 2012-ben kivezették.


07

TÁVKÖZLÉSI ADÓ

2012 július óta kell fizetni, telefonadóként is szokták emlegetni. A telefonálás és sms-ek után kell fizetniük – elvileg – a szolgáltatóknak. Jövőre 56 milliárdot hoz a konyhára.


08

KÖZMŰADÓ

2013 januárjában lépett életbe, a közművezetékek után azok tulajdonosai fizetik. 54 milliárd folyik be belőle jövőre; nem ígérték, hogy átmeneti lesz.


09

PÉNZÜGYI TRANZAKCIÓS ILLETÉK

A legdurvább tétel, csak ebből jövőre több mint 200 milliárd forint folyik be. Sárgacsekkadóként is ismert, 2013 január óta van velünk.


10

BIZTOSÍTÁSI ADÓ

Szintén 2013 elején lépett életbe, a biztosítási díj után kell a biztosítóknak fizetniük. Viszonylag szerény összeg, szűk 30 milliárd évente.


11

CHIPSADÓ

Hivatalos nevén népegészségügyi termékadó; 2011 szeptembere óta jelen. Egészségtelen élelmiszerek után kell fizetni. Nem ígérték, hogy ideiglenes lépés.


12

BALESETI ADÓ

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások után kell fizetniük a biztosítottaknak, 2011 novembere óta. 23-24 milliárd forint azért ebből is befolyik évente.


13

GYÓGYSZERADÓ

Valójában gyógyszeripari különadó, amelyet már 2007 óta fizetnek a gyógyszerforgalmazók, gyógyszertárak. 12 százalékosnak indult, 2010-ben megemelték.


14

REKLÁMADÓ

2014-ben év közben léptették életbe (augusztus 15-től), és azóta már emelték a kulcsokat. A legnagyobb cégektől jövőre már 50 százalékot vonnak el, de összesen csak 6-7 milliárd forintot remélnek tőle.


15

TESCO-ADÓ

Ez csak a becenév, hivatalosan élelmiszerlánc-felügyeleti díjról van szó. Sávos rendszere miatt a legtöbbet a legnagyobb multik fizetik. Összesen 30 milliárdot várnak belőle jövőre.


16

DOHÁNYIPARI KÜLÖNADÓ

A legfrissebb különadó, rendkívüli egészségügyi hozzájárulás a neve. Jövőre kell először fizetni, és állítólag csak egyetlen évig. A dohányipari cégek fizetik be, összesen 11,5 milliárd forintot.

 

Teteje